אישים בתורה

עשר מכות מצרים 

א. מכה ראשונה – דם

הכה אהרן במטה משה ביאור, הנחשב אלוקיו של פרעה כדי להראות לו מציאות ה' השולט בו.

אך בנוסף ליאור עצמו, כל האגמים ומי התהומות היו גם הם לדם. והתכחש פרעה לפלא זה, ששלח את המכשפים לעשות תחבולותיהם כמותו. והיו עושים אחיזת העינים להפוך המים לאדומים, רק שהיה זה ממים המלוחים שאינם ראוים לשתיה ובתוך כלי ולרגע זמני, שלא כמו משה שהפך המים הצלולים שביאור הגדול לדם האמיתי במשך שבעה ימים.

וכבר היו המצרים צמאים מחסרון המים עד שהיו חופרים בכל מקום עבור מי התהום אך מצאו הדם, וכן הפרי שהיו קוטפים מן העץ היה נוטף דם במקום מיץ העסיס הטרי. אך כשמכרו לישראל המים תמורת הממון יכלו לשתות. לכן היו בני ישראל מתעשרים מאד ממכה זו.

מכת דם

ציורי תנ"ך/ מכת דם/ כל הזכויות שמורות (c) לאהובה קליין

הסיבה של מכה זאת מידה כנגד מידה, על שמנעו המצרים את בנות ישראל לטבול כדי להטהר מדם נידתן, לכן נהפכו להם המים לדם. וכן שהיה פרעה רוחץ בוקר וערב משלוש מאות תינוקות של ישראל בכל יום בסוברו להרפא מצרעתו, שבעבור זה מתו כל הדגים ביאור.

ב. מכה שניה – צפרדע

הכה אהרן מטה משה בעפר הארץ להביא הכינים. לפי סנהדרין סז: 'אמר רבי אלעזר: צפרדע אחת היתה והשריצה ומילאה כל ארץ מצרים'. לפי רבי אבן עזרא: צפרדע אחת שרקה וקראה את כולם לעלות.

והיתה מכה זו נגד הטבע, שדרך הצפרדע לחיות במים, ואלו עלו ביבשה. וכשהיו המצרים מכים בצפרדעים היו מתחלקים לכמה צפרדעים, עד שהתרבו ביותר.

(ילקוט מעם לועז) וכן היו הצפרדעים נכנסים לתוך חדר שינתו של פרעה כדי לצערו, וכן לתנורים להבלע בתוך העיסה, והנשים שמות בתנור ואופות הלחם, וכשהיו המצרים אוכלים העיסה, היו הצפרדעים קמים לתחיה ומקרקרים בתוך מעיהם עד שגרמו להריגתם.

וכתוב עשר פעמים 'צפרדעים' ללמד שהיתה מכה זו שקולה כנגד עשר מכות מרוב שקשה היתה.

הסיבה למכה זו מידה כנגד מידה, על שציערו המצרים את ישראל לאכול לחמם בידים המלוכלכות באבק הלבנים.

(רבי אבן עזרא) 'פרעה שקרא למכשפים לעשות כמותו, עשו התחבולה להעלות הצפרדעים ממים מועטים, שאז ראה ההבדל בין מעשה אהרן ובין מעשיהם, ולפי שיכלו להוסיף ולא לגרוע מן המכה, הוכרח פרעה לקרוא למשה'.

וכאשר ביקש פרעה ממשה להתפלל לה' להסיר המכה, מתו הצפרדעים. וכשבשר גופותיהם נרקב (ח י) "ותבאש הארץ". אמנם המכה עצמה הסתיימה אך נשארו בצערם.

כינים, ערוב, דבר

ג. מכה שלישית – כינים

הכה אהרן במטה משה בעפר הארץ להביא הכינים. וכשראה זאת פרעה קרא למכשפים לעשות כמותו. אלא שלא יכלו להוציא הכינים מן האדמה, כי היו משביעים את השדים לעשות תחבולתם, אך שד אינו שולט על בריה הפחותה מכשעורה. אז אמרו (וארא ח טו) "אצבע. אלהים היא" לפי רש"י ייחסו זאת לקב"ה והבינו שלא מן הכשפים בא דבר זה שיוכלו לעשות כמותו.

ולפי המלבי"ם ייחסו זאת המצרים להשגחת הטבע לקרוא אותו בשם אלוקים סתם שהוא כגון אלוקיהם, כי ראו שלא התרה בהם משה במכה זאת שבעבור זה יסברו שעשה להם זאת ה' עבור ישראל, וכל זה כדי לחזק ה' את לבו של פרעה שלא לשלוח את ישראל מארצו.

הסיבה למכה זאת מידה כנגד מידה, שגזרו המצרים על ישראל לטאטא עפר הרחובות, וכן מנעו מהם לרחוץ בשרם מעפר הלבנים כדי לצערם, לכן נהפך להם העפר לכינים, ואף שהתרחצו המצרים לא הועיל להם לשטפם מבשרם.

ד. מכה רביעית – ערוב

הביא ה' את המכה בעצמו כאשר הודיע משה לפרעה. (רמב"ן) וההבדל בין מכה זו לשלוש הראשונות, שאמר (ח יח) "והפליתי ביום ההוא. את ארץ גֹשן" היכן שדרו ישראל, כי עתה במכות הראשונות, היו סבורים שמא היתה המכה רק אצלם ולא בארץ גושן. ואולי הדם, הצפרדע או הכינים לא התפשטו והגיעו לשם בדרך הטבע. לעומת החיות הרעות שדרכם להשתלח וללכת ממקום למקום, שאז תסתם טענתם זו. ולא עוד אלא אם יעמוד איש מישראל במצרים לא תפגע בו החיה הרעה, ויהיה לנס בעיניהם.

והיתה מכה זו באה בערבוב של מיני החיות הרעות כגון דובים וזאבים ואריות ונמרים יוצאים מן היערות אל בתי היישובים ולא יראים כלל מן המצרים. והנחשים והעקרבים יצאו מתהומות העפר להכיש רגליהם.

הסיבה למכה הזאת מידה כנגד מידה, על ששלחו המצרים את בני ישראל ליערות ומדבריות שיצודו עבורם אריות וזאבים כדי לסכנם במיתתם. וכן באה מכת הערבוב על המצרים לפי שהיו מתערבבים במשכב זנותם זה עם זה. מצרי אחד עם עשרה נשים וכן אשה אחת עם עשרה גברים.

ה. מכה חמישית – דבר

הביא ה' המכה בעצמו כאשר הודיע משה לפרעה. והיתה מגיפת הדבר במקנה והצאן של המצרים. ודוקא בהיותם בשדה, שאז הירא את דבר ה' הכניס בהמותיו לבית וניצל. והקב"ה הפריד המגיפה בין ישראל למצרים, להיות להם לעדות שממקנה ישראל לא ימות אפילו אחד.

הסיבה למכה זו מידה כנגד מידה, שהכריחו המצרים את ישראל לרעות בהמותיהם במדבר ובהרים במשך כמה ימים, כדי למנעם מלשוב לבתיהם שלא לבוא אל נשותיהם עבור פריה ורביה. וכן היו מחליפים השוורים בבני ישראל לחרוש במקומם בשדה, כמו שנאמר (תהילים קכט ג) "על גבי חרשו חֹרשים. האריכו למעניתם".

שחין, ברד, ארבה

מכה שישית- שחין

הגיעו משה ואהרן לפני משה וזרקו אפר הכבשן כלפי השמים ונעשה שחין באדם ובבהמה. ומה שהצילו המצרים הבהמות בכך שהכניסו לבתיהם במכת הדבר, עתה במכת השחין גם הם מתו וכבר לא הועיל להם למלטם מן המיתה.

והיה השחין לח מבפנים וכל עורם אבעבועות מלאות דם ומוגלה, ומבחוץ נראה צרעת יבישה.

הסיבה למכה זו מידה כנגד מידה, שהיו המצרים גוזרים על בני ישראל לחמם עבורם המים לרחצה, לכן מנעום מפריה ורביה בעבודת הלבנים כל הימים, לכן היה השחין קשה לתשמיש להיות גם הם פורשים מנשותיהם.

ז. מכה שביעית- ברד

היתה המכה נגד השגחת הטבע, שלא היה רגיל להיות אפילו המטר על מצרים כי מי הנילוס משקים השדות, ועתה ירד הברד הקפוא. אלא שאף היה כולל בתוכו האש להיות נס בתוך נס.

וכאשר הברד נחת בחוזקה על המצרים והבהמות בשדה וברחובות, היה ננעץ בגופם והורג אותם, והאש שורפת אותם.

(וארא ט לא) "והפשתה והשעֹרה נֻכתה\ כי השעֹרה אביב. והפשתה גבעֹל" לפי שכבר הספיקו הגבעולים לצמוח ולעלות מעלה עד שנתקשו ועמדו להחזיק הגרעינים, כשם שיבשיל הדגן באביב, כי אז שבר אותם הברד, לעומת (ט לב) "והחִטה והכֻסמת לא נֻכו, כי אפילֹת הנה" עדיין לא הספיקו לצמוח ולהבשיל פירותיהם, אלא נשארו הגבעולים קטנים ודקים וסמוכים לאדמה, כי אז הברד לא שבר אותם, ונשארו לצמוח לאחר מכן.

סיבה למכה הזאת מידה כנגד מידה, שהיו המצרים סוקלים את בני ישראל באבנים, לכן ירד עליהם הברד הכבד. וכן היו מצוִים על ישראל לנטוע הכרמים והעצים, לכן היו העצים נשברים מן הקרח ונשרפים מן האש.

ח. מכה שמינית- ארבה

הגיע המון רב של ארבה שנשאם ה' ברוח. והם שבעה מינים: ארבה, סלעם, חרגול, חגב, גזם, ילק וחסיל. אבל הסוג של הארבה היה רב משל כולם, ולכן כולם נקראו על שום המין הראשון, שאז נכללו עמו יחד. וכל שבעת המינים האלו באו לארץ מצרים, עד שכיסו השמים מהארת השמש.

ומה שנשאר ממכת הברד שהיה בחודש אדר, שהם גבעולי החיטה והכוסמת, ושאר הצמחים והעצים והדגן שעדיין נשארו מן הברד, בינתים הגיע חודש ניסן וכבר הספיקו לגדול ולהנץ הפרחים העתידים לעשות הפירות, אותם אכלו הארבה עד שלא השאירו דבר.

הסיבה למכה זו מידה כנגד מידה, על שהיו המצרים משעבדים את ישראל לחרוש בשדה ולזרוע הדגן והאילנות לעשות עבורם היבול. לפיכך מה שהיתה מכת הברד רק בארץ מצרים ולא בארץ גושן היכן שישבו ישראל, עתה בא הארבה גם בארץ גושן לאכול כל היבול בשדות, כי ממילא היה שייך למצרים. רק את של ישראל לא אכלו, והיה זה לפלא בעיני המצרים.

מכת בכורות
חושך, בכורות

ט. מכה תשיעית- חושך

"ויהי חֹשך אפלה" היה החושך במשך שישה ימים. והיום השביעי של החושך הצטרף בעת שיצאו לאחר מכן בקריעת ים סוף. בשלושת הימים הראשונים לא חושך בלבד היה כפי שיש בלילה, שאז הירח וכוכבים מאירים, אלא אפלה שחשוכה יותר מן החושך והיא כערפל העולה מן היאור. שהיו אדים גדולים עולים מלחות היאור לכסות כל ארץ מצרים, ולא יכלו לההפך לעננים המורידים הגשם כי אקלים מצרים מונע זאת.

והיו האדים עבים ודחוסים עד שלא יכלו המצרים אפילו להדליק הנר כי לחות הערפל היתה מכבה אותו מיד, כשם שנמצא בבורות העמוקים החשוכים כי אין די האוויר לתת לאש לדלוק. ולכן גם לא יכלו המצרים לנשום האויר הנקי, כי היה רווי כולו בלחות המים. וכן לא יכלו לראות איש את אחיו.

סיבה למכה זו, שלא יראו המצרים את ישראל קוברים את אחיהם הרשעים בשלושת הימים הראשונים, כי רצו להמשיך להשאר עבדים לאדוניהם, ולא ירצו לצאת ממצרים. ואם היו המצרים רואים זאת היו מתנשאים בלבם לומר שגם מבני ישראל הרג ה'.

בתחילה היו ישראל שישים ריבוא, גברים מבן עשרים שנה מלבד הנשים והטף, כפול חמש שהם 300 ריבוא (שלוש מיליון), ובמכת החושך מתו ארבע חמישיות מהם שהם 240 ריבוא (2.4 מיליון) כך שנשאר מהם לאחר מכת החושך 60 ריבוא (600,000).

בשלושת הימים האחרונים נתעבה החושך והערפל עוד יותר, כך שמי שישב לא יכל לעמוד ומי שעמד לא יכל לשבת, ואף לא ידעו לאן ללכת, כדי שלא יראו את בני ישראל נמצאים בביתם ורואים מטמוניהם היכן ששמו רכושם (בֹא י כג) "ולכל בני ישראל היה אור במושבֹתם" בין בארץ גושן היכן שישבו, שאז אדי הערפל לא הגיעו אליהם.

וכן היה נס בתוך נס, שגם אם היו בני ישראל במצרים ובתוך ביתם, היכן שהחשיכה, יכלו לראות, שאז היו רואים כל רכושם, כספם וזהבם של המצרים. וזה בכוח האור הגנוז שהאיר הקב"ה לישראל שסילק מהם החושך הגשמי. כדי שלאחר מכן כאשר יֵצאו ממצרים, יהיו יודעים לבקש הרכוש והתכשיטים בכל מקום אשר בביתם, להיות מתקיימת הבטחת ה' לאברהם (לך לך טו יד) "ואחרי כן יֵצאו\ ברכוש גדול".

ולפי מלבי"ם: מהיכן הביא עליהם הקב"ה החושך? רבי יהודה אומר: מחושך של מעלה, שנאמר (תהילים יח יב) "ישת חושך. סתרו". רבי נחמיה אומר מחושך של גיהנם. רבי נחמן אומר: מאדים עבים העולים ממעמקי תהום הארץ והיו עולים עד השמים לכסות אור השמש.

וכן סיבה נוספת למכה זו, לפי שהיו המצרים עובדים לשמש, לכן החשיך אותו ה'. וכן לפי שהיו המצרים מעבידים את בני ישראל כל היום בשדה ובבניין תחת השמש הקופחת עד שהחשיך היום, מידה כנגד מידה החשיך להם ה' הימים.

י. מכה עשירית- בכורות

בא משה לפרעה והודיע לו (בֹא יא ד) "כחצֹת הלילה. אני יוצא בתוך ,מצרים" להעיד על ענוְתנותו שאינו יודע מתי בדיוק חצות הלילה, אלא הקב"ה לבדו, שלא יאמרו המצרים משה בודה מלבו, אבל הקב"ה כן יודע אפילו הרגעים, כי אז לא יהיה חילול ה' בעיניהם.

והיו בכורות שלא מתו, כי הצטרפו באותו הלילה לישראל לחגוג את קורבן הפסח, כי אז חפצו בגאולת ישראל וניצלו מן המגיפה. וכן פרעה עצמו היה בכור וניצל כדי לראות את המכות. וכן בתיה בת פרעה הבכורה ניצלה כי הצילה את משה וגידלתו.

הסיבה למכה זו, שנאמר (יא ה) "ומת כל בכור, בארץ מצרים מבכור, פרעה היֹשב על כסאו" שאז המכה נגעה לפרעה עבור בנו בכורו העתיד לרשת כסאו.

"עד בכור השפחה, אשר אחר הרֵחים" לפי שהיו העבדים המצרים והאסירים בבור מעדיפים להשאר להשתעבד לאדוניהם ובלבד שישארו העברים אתם, שאז יחשב להם זה לשמחה ולנחמה.

"וכל בכור בהמה" שהיו נחשבים לאלוקי המצרים, ואין הקב"ה נפרע מאומה אלא אם כן נפרע תחילה מאלוקיהם.