שיחת מלאכי שרת

עלה אדם הראשון ל'ציה' מדור השישי

עלה אדם הראשון דרך 'ציה' שהיא ארץ השישית מלמטה למעלה, שנאמר בה (תהלים סג ב) "בארץ ציה. ועיף בלי מים" שם בני האדם יפי מראה, ולפי שהמקום יבש, הולכים למקור מים הנובע להרוות את צמאונם.

ולפעמים הם עולים בדרכים החלולות לתבל לשתות המים, והם בני אמונה יותר מבני האדם האחרים, יש ביניהם דירות טובות ועושר רב, וזורעים רק מעט מחמת היבשות שם, ונוטעים אילנות אבל אינם מצליחים שיתנו פירותיהם מחמת היבשות שם.

ותשוקתם להתחבר עם בני האדם של עולם תבל, וכאשר פתח הספר לראות מה שעתיד לקרות בכל הדורות, הגיע לדורו של יוסף, שנאמר בו (וישב..לט ו) "ויהי יוסף' יפה תֹאר"ויפה מראה", לעיין במעשיו ללמוד מוסר ההשכל, ומרֹב עייפותו נרדם והנה חלום:

חלם אדם שהוא יוסף שהוכיח האחים המלאכים

לתקן מה שהכחיש תוכחת ה' בו

(א) "אלה תולדות יעקב" כנגד ספר תולדות אדם "יוסף" הוא אדם הראשון שהוסיף לחלום חלומות "הוא נער" היה עושה מעשה נערות, מתקן בשיערו וממשמש בעיניו כדי שיהיה נראה יפה, כנגד מה שהקשיב אדם הראשון לעצת יצרו, להתנער מציווי אכילת פרי עץ הדעת.

"את בניבלהה ואת בני זלפה_נשי אביו" חלם אדם הראשון שיש לו אחים, כי לו עצמו לא היה, והיו כנגד מלאכי השרת שהיה רגיל לדבר ולהשתעשע עמם בדברי תורה כל זמן היותו בגן עדן קודם החטא.

ומיד דימה עצמו בחלום שהוא יוסף, אשר בן רחל הגבירה הוא, אך מחמת ענוְתנותו התחבר יותר לבני השפחות להיות עמם, כי סבר שהיו אחיו בני לאה הגבירה מבזים אותם לקרותם עבדים "ויבא יוסף" הוא אדם הראשון שהוסיף לחלום חלומות "את דבתם..רעה אל אביהם" ביקש למצוא פתח התשובה לעוונו במעשיו הטובים.

ולכן מצא התיקון להוכיח את אחיו בפני יעקב שיענישם, לקיים (ויקרא יט יז) "הוכח תוכיח. את עמיתך, ולא תשא עליו חטא" לתקן מה שהכחיש תוכחת ה' בו (יא) "המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכֹל ממנו אכלת" כי במקום שהתוַדה על מעשהו, הכחיש חטאו ותלה האשמה באשתו (יב) "ויאמר .האדם האשה' אשר נתת עמדי. היא נתנה לי מן_העץ ואֹכל" מצא לו ההיתר לסבור שלא נצטוה אלא שלא יקח בעצמו מן העץ, אך כשאחֵר נותן לו מותר.

פ ר י    ע ץ    ה ד ע ת 

א י ו     י ד    א ל י  ו     

 שד     נ י       ת נ

שנרמז פרי עץ הדעת במילויו בחילופי אותיות 'אשה נתנה לידי פרי עץ דעת ולא ידי עשתה זאת' כאשר ל' וה' נכפלות, שצירופן 'לה' שהתלונן אדם הראשון בפני ה' שממנה האשמה ולא ממנו.

ובזה שסבר אדם הראשון בחלומו שאם יוכיח האחים כיוסף, יתקן מידתו, אך טעה לסבור כמותו, כי לא התכוְנו האחים לכך אלא בכינוי חיבה, וכן ביקש להוכיחם שאוכלים הם אבר מן החי, כדי למצוא פתח התשובה על שעבר על אכילת פרי העץ,

כפי שציוהו ה' (ב יז) "ומעץ הדעת טוב_ורע לא תאכל ממנו. כי ביום אכלך' ממנו מות תמות" וסבר אדם הראשון שאז יתחייבו מיתה כמותו, אך טעה כי הותרה להם בהמה המפרכסת לאחר שחיטתה.

וכן סבר שהיו נושאים ונותנים עם בנות הארץ, שאז נתנו בהן עיניהם ואם כן חשודים הם על העריות.

וזה כדי למצוא פתח התשובה לתקן חטאו (ב כה) "ויהיו שניהם .ערומים האדם ואשתו, ולא יתבֹששו" לא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, היינו להתבייש מן הערוה.

ואז נתן הנחש עיניו לחמוד באשה, ואם כן סבר שלא נזהרו כמותו, אך טעה כי הותר להם לדבר עם הנשים בעסק המשא ומתן שאין בו חיבה.

דימה אדם הראשון את יעקב אביו לקב"ה

שעשה לו כתנות אור שנית

(ג) "וישראל אהב את. יוסף מכל בניו כי בן..זקונים הוא לו" דימה אדם הראשון בחלומו שיש לו אב כיעקב שהיה אוהבו ביותר, כי לו עצמו לא היה, אלא את הקב"ה הנחשב אביו שברא אותו מן האדמה

(ב ז) "וייצר ה' אלהים את האדם_עפר מן .האדמה" נברא אדם מתוך אדמה ולא מתוך רחם האשה כשאר בניו אחריו, להברא כבן עשרים שנה כנגד יוסף שהיה באותה תקופה "בן שבע עשרה_שנה" כי דימה אותו בחלומו שנברא כך כמותו, והיתה בריאתו מיסודות העפר והמים שקיומו גס ועבה.

ולמרות הכל "ויפח באפיו 'נשמת חיים" לשכון בו רוח ה', להיות מתעטף בכתונת אור המאירה באור העליון, אך לפי שחטא התפשט מלבושו הרוחני ללבוש גשמי בלבד (כא) "ויעש_ה' אלֹהים לאדם_ולאשתו כתנות' עור וילבשם" שהוא עור הגשמי והנבלה העוטף את בשר הגוף.

כי אז ראה בחלומו ששבה אליו "ועשה לו..כתֹנת פסים" היא כתונת האור המאירה בפסים המרהיבים, מרוב שחפץ בכל מאודו שתשוב אליו ללבשה שנית, עד שנתנשא לבו שכבר בודאי נתקן חטאו.

רק שטעה לסבור כך

אלא שלא כן כי טעה (ד) "ויראו אחיו" שחשבם אדם הראשון כנגד מלאכי השרת שהיה רגיל לדבר ולהשתעשע עמם בדברי תורה, כל זמן היותו בגן עדן קודם החטא "כי אֹתו אהב אביהם. מכל אחיו וישנאו. אֹתו" לפי שכבר עבר על רצון קונו, הצדיק טענת אותם המלאכים הראשונים שקטרגו על בריאת אדם הראשון.

שכאשר ביקש להתיעץ עמם (א כו) "נעשה אדם_כצלמנו כדמותנו" ביקש שיסכימו עמו כדי שלא יבואו לידי קנאה שנעשה הוא כדמותם, ענו לו (תהלים מט יג) "ואדם ביקר בל. ילין נמשל .כבהמות נדמו" עתיד הוא לחטוא לפניך ולא לכבדך, ובמה נבדל הוא מן הבהמות' הושיט הקב"ה אצבעו ושרפם, על שקטרגו ופתחו הדין על אדם הראשון עוד קודם שנברא, אחר כך הושיב כתות אחרות לפניו לבקש רשותם, והיו מריעים ושרים שירה לה' ושמחים במעשה ידיו של הקב"ה.

חלם אדם שהוא יוסף בחלומו הראשון

והסיק שהסיר ממנו ה' קללת האדמה

(ה) "ויחלֹם יוסף" הוא אדם הראשון שהוסיף לחלום "חלום" בתוך חלומו שכבר חלם ממילא "ויגד לאחיו" שחשבם כנגד מלאכי השרת "ויוסִפו עוד 'שנֹא אֹתו" רצה להראות להם שמן השמים העלוהו לגדולה עליהם, כי כבר נתבטלה קללת ה' מעליו.

וחלומו היה (ז) "והנה אנחנו מאלמים. אלֻמים בתוך. השדה" לפי שמה שקיללוֹ ה' (יח) "וקוץ 'ודרדר תצמיח 'לך ואכלת את עשב_השדה" כשם שעירב אדם הראשון בחטאו החומר העכור בנשמתו הרוחנית,

כן מידה כנגד מידה העניש אותו ה' בפרי המעורב בקליפה ופסולת היוצאת מן השדה יחד עם התבואה, ויצטרך לבררה (יט) "בזעת' אפיך תאכל'לחם" להיות עמל בשבע מלאכות: דישה, זריה, כבירה, איסוף התבואה, טחינה, לישה ואפיה,

אלא "והנה קמה אלֻמתי"וגם נצבה" שראה עצמו טורח מעט והעבודה נעשית מאליה, עד שקמה וגדלה החטה מעצמה, כשם שהיתה האדמה מוציאה לו בתחילה את הלחם המוכן, והעצים את שאר פירותיהם ללא עמל כלל "והנה תסֻבינה..אלֻמֹתיכם ותשתחוין. לאלֻמתי" לשמוח עמו כבתחילה, שהיו מלאכי השרת אף סוחטים לאדם וחוה את היין מן הענבים.

הוכיחוהו המלאכים שטועה הוא

אלא שלא האמינו לו (ח) "ויאמרו לו אחיו" שחשבם אדם הראשון כנגד מלאכי השרת "המלֹך תמלֹך..עלינו אם משול 'תמשֹל בנו" לא קיבלו דברי חלומו, כי ידעו שעדיין לא נתקן העולם מזוהמת הנחש,

רק אדם הראשון נשאר לבדות מלבו בחלומו אשר חלם, שכביכול נתרצה לו ה' להעביר קללת האדמה והמיתה מעליו "ויוסִפו עוד שנֹא. אֹתו על חלֹמֹתיו, ועל דבריו" לסבור שממשיך אדם הראשון להצדיק טענת אותם מלאכים הראשונים שקטרגו עליו שעתיד לחטוא.

חלם אדם הראשון שהוא יוסף בחלומו השני

והסיק ששבה הלבנה להיות מאור הגדול כשמש

(ט) "ויחלֹם עוד חלום. אחר" הוא אדם הראשון שהוסיף לחלום חלום בתוך חלומו שכבר חלם ממילא "ויספר אֹתו לאחיו" שחשבם כנגד מלאכי השרת "ויאמר הנה חלמתי חלום, עוד והנה השמש, והירח, ואחד עשר כוכבים. משתחוים לי" שכבר נתקן העולם, והשיב ה' את גודלה של הלבנה שנתמעטה בליקויה לגודלה כשל השמש להאיר כמותו.

ואף מה שפייס הלבנה בכוכבים על שנתמעטה, הרי שהשאירם תחת ממשלתה, וכך זה כי עשאוֹ הקב"ה כדמות שליט בעולם במעשה בראשית להיות לו עבד נאמן, ולתועלתו ברא שתי שמשות יחד לשמשו ולהאירו.

הוכיח אותו הקב"ה שטועה הוא

ומפני שלא האמינו לו מלאכי השרת שנדמו לו לאחיו (י) "ויספר אל אביו. ואל אחיו" הלך לקב"ה שנדמה לו ליעקב, והיו מלאכי השרת עומדים להקשיב מה יענה לו "ויגער בו אביו" הוא הקב"ה "ויאמר לו מה החלום. הזה אשר חלמת?הבוא נבוא אני, ואמך ואחיך להשתחוֹת. לך ארצה" שעדיין לא נתקנה הלבנה להתמלא אורה כבתחילה כפי שחשב.

שנאמר (א יד) "ויאמר אלֹהים: יהי מאֹרֹת"ברקיע השמים" ברא הקב"ה ביום הרביעי לבריאת העולם את שני המאורות (א טז) "ויעש אלֹהים את שני המאֹרֹת_הגדֹלים את המאור"הגדֹל לממשלת היום" נמצא מצד ימין הרקיע "ואת המאור הקטֹן"לממשלת הלילה" נמצא מצד שמאל הרקיע "ואת הכוכבים" להיות משרתים את פני ה'.

(א יז) "ויתן אֹתם אלֹהים 'ברקיע השמים 'להאיר על הארץ" בתחילה היו שניהם שוים בגודלם ומאירים זה מול זה לתת אורם על פני הארץ, והנה לאחר שקטרגה הלבנה בפני הקב"ה שאי אפשר לשני מלכים בכתר אחד, העניש אותה הקב"ה ומיעט אורה, ומה שהיתה בתחילה מאור גדול יצאו ממנו צירופי האותיות במילוי חסר,

מ א ו ר        ג ד ו ל               

מ ל ו י         י ל ו מ 

   פ  ש        מת  ד 

                 ל           

 רקי"ע       מת דל

שנרמז מאור בצד ימין כאשר הוא במילוי חסר, יוצא בשורה השניה צירוף מלוי בסדר הישר של התיבה, לעומת גדול בצד שמאל כאשר הוא במילוי חסר, יוצא בשורה השניה צירוף ילומ לא בסדר הישר כי השתבשו האותיות,

ללמד שהמאור הגדול הראשון נשאר מלא בגודלו ובאורו, לעומת המאור הגדול השני שנתמעט גודלו,

וכן באותיות הסופיות אצל מאור יצא פ"ש שהוא כמניין רקי"ע, שנשאר המאור הגדול מצד ימין להאיר את רקיע השמים.

פש     מת דל       

א י     מ ו למ          

  נ          תד 

אין      מת מולד    

לעומת האותיות הסופיות אצל גדול יצא מת דל, שנעשתה הלבנה מאור דל מגודלו ואורו עד שנחשב מת, וצריך הוא לאורו של המאור הגדול כדי לראותו.

והיו האותיות ממשיכות להצטרף ממילוי חסר נוסף של 'פש', שאז יצא אין, שנשאר המאור הגדול מצד ימין בממשלתו ברקיע ללא המאור הגדול השני שמשמאלו, כי אצלו כבר אין האור משלו להאיר על עצמו.

ומילוי החסר הנוסף היוצא ממת דל הוא מת מולד הרומז למולד הלבנה, שקודם פניה חשוכות ולא נראית כלל עד שנחשבת שמתה היא, ובלילה שלאחר מכן מתחילים לראות מעט את פניה.

שאז נחשב לה להוָלד מחדש וגודל אורה המעט לילה אחר לילה שאז מתמלאת, אך לא מאורה שלה כי מאור השמש שהוא המאור הגדול המאיר את פניה.

ולכן נרמז לבנה במילוי חסר לצאת צירוף אין דמות, שנחסרה דמותה מלהֵראות כי אין לה אור משלה, כך נחשכה דמות אדם, שבתחילה אמר ה' (א כו) "נעשה' אדם בצלמנו 'כדמותנו" להיות צלמו כדמות המלאה, ולאחר שחטא, נחסרה דמותו ונחשכה כצל על פני הארץ,

ל ב נ ה   

מ י ו א 

דת נ

אין דמות

זה שנרמז 'מוֶת' בתוך 'דמות' שירדה המיתה לעולם, ואם כן אמר הקב"ה לאדם, שכשם שנחסרה הלבנה מאורה כן נחסר הוא מאורו שחטא לפניו, ואיך אמר שנשלם אורו כאור הלבנה.

ומכל מקום "ואביו שמר. את הדבר" זכר מה שאמר ללבנה 'עתיד אני להחזיר אורך כאור החמה', שנאמר (ישעיה ל כו) "והיה אור הלבנה, כאור החמה" אמרה לפניו: 'אור החמה מה תהא עליה?' אמר לה: 'עדיין את מקטרגת עליה? חיי שיהא אורה שבעתים', זה שממשיך הכתוב "ואור החמה, יהיה שבעתים כאור. שבעת הימים".

וישב לז יד- כד

שלח הקב"ה את אדם מגן עדן

כשם ששלח יעקב את יוסף

(יד) "ויאמר לו" הקב"ה "לך נא, ראה את שלום. אחיך" לעשות עמם השלום בזה שיתוָדה על טעותו במחשבתו הראשונה שכביכול נתבטלה קללת עמל השדה והמיתה בעולם, ובמחשבתו השניה שכבר נשלמה הלבנה מקלקולה

"ואת שלום הצאן" וכן יבקש השלום ממלאכי הבריאה יצירה ועשיה, הנקראים (תהלים נ א) "כי לי כל חיותו יער בהמות בהררי אלף" שמבררים ניצוצות הקדושה בכל יום להעלותם מעלה לאצילות "והשבני דבר" להיות מליצים עליו זכות, כאשר נשמתו נפרדת מגופו ומבקשת לעלות לגן עדן.

"וישלחהו מעמק חברון" כי אז נזכר אדם הראשון שכבר שלח אותו משם (כג) "וישלחהו' ה' אלֹהים. מגן עדן" מקום שנתחבר עם המלאכים "לעבֹד את 'האדמה" להיות עליו קללת עבודת האדמה והמיתה מכוח נחש הקדמון.

"ויבֹא שכמה" לשאת על שכמו משא התבואה, וכן לשון נשיכה שמבקש הנחש לנשכו, ואז אברי גופו מתרגשים ורועדים מפניו, ואז הנשמה נפרדת מן הגוף והולכת ומשוטטת.

(טו) "וימצאהו איש" המלאך גבריאל הנדמה לאיש גיבור ושר הדין, אשר תחתיו ממונים מלאכי הדין לשפוט עוונות בני האדם "והנה תֹעה בשדה" אין הנשמה יודעת לאיזה דרך תלך ולאיזה מקום יעלו אותה, אם לגן עדן ואם לגיהנם.

וכן עדיין היה טועה לסבור שצדק בחלומו הראשון בעניין קללת עבודת השדה שסרה ממנו "וישאלהו האיש לאמר: מה תבקש" רומז לנשמה שמבקשת הזכויות, כמו שנאמר (איוב לג כג) "אם יש עליו מלאך..מליץ אחד מני אלף. להגיד לאדם ישרו" שמכל מצוה נעשה מלאך להליץ עליו זכות.

(טז) "ויאמר את אחי. אני מבקש" לעשות עמו השלום מפני בעלי הדין "הגידה נא לי. איפה הם רֹעים" ביקש למצוא הדרך העולה חזרה לגן עדן ממה שגרש אותו קודם לכן

(כד) "ויגרש' את האדם 'וישכן מקדם לגן עדן" במזרחו חוץ לגן "את 'הכרובים ואת 'להט החרב המתהפכת" הציב מלאכי החבלה עם חרב הלוהטת "לשמֹר את דרך"עץ החיים" שלא יכנס שם לאכול מפרי עץ החיים.

ביקש אדם הראשון לשוב לשערי הגן

אך זרקוהו אחיו המלאכים לבור- ציה

(כג) "ויהי כאשר בא יוסף" הוא אדם הראשון שהוסיף לחלום חלומות "אל אחיו" שחשבם למלאכי השרת, להכנס בפתח הגן עדן "ויפשיטו את יוסף, את כתנתו את כתֹנת הפסים אשר עליו" הוא כתונת האור שחשב לזכות בו ממה שנתן לו יעקב הנחשב לקב"ה, כי היה בטוח שכבר נמחל עוונו.

(כד) "ויקחוהו" בכמה מלאכי חבלה האוחזים בו להורידו מטה "וישלכו אֹתו הבֹרה. והבור רֵק, אין בו מים" שהיא ארץ ציה השישית מלמטה למעלה, שנאמר בה (תהלים סג ב) "בארץ ציה ועיף, בלי מים" הוא מדור ראשון ליפול בו הנכשלים בתאוות עולם הזה, שהיה להם לאחוז בשדה הקדושה שהיא השכינה.

אך נפלו בידי המלאך פתו"ת המפתה בני האדם מדרך הטובה להביט בניאוף ובזנות, כנגד מה שטען יוסף שהיו האחים נושאים ונותנים עם בנות הארץ, שאז נתנו בהן עיניהם ואם כן חשודים הם על העריות, ולא כן הוא כי טעה, ע"כ שפטוהו להיות נידון שם בעצמו.

כן חטא אדם הראשון אחר תאוַת עיניו (ו) "ותרא האשה_כי טוב העץ למאכל. וכי תאוה הוא לעינים, ונחמד העץ להשכיל: ותקח מפריו ותאכל"ותתן גם לאשה עמה ויאכל" נתפתה אדם הראשון אחר יופיה של חוה להאמין לשקרה, ונתן עיניו כמותה במראה יופיו של הפרי להתפתות לאכלו.

כי אז המעיט עיניו מלראות הארת השכינה, שסרו עיניו לטומאה, ונידון בידי המלאך סרסורי"ה שמסרסר לעבירה, ועומד על הקבר בזמן שהגוף נידון, ו'שובר עיניו' שהוא ראשי תיבות ש"ע של שעשו"ע כמניין מילוי חסר של סרסור,

סרסור – יה           

מי מוי               

כשכ ש

שעשו"ע=746

שנתפתו עיניו אחר שעשועי והבלי עולם הזה, וע"כ נידון על ידו לפנים בהיכל זה, שעליו נאמר "והבור,,ריק אין בו .מים" אבל נחשים ועקרבים יש בו שהם מלאכי הדין הנושכים הנשמה כשהיא נכנסת שם.

שנרמז ש' סוף 'נחש' וע' תחילת 'עקרב' ושאר האותיות נ"ח + קר"ב כמניין שי"ן 360, ותחילת מילויו ש' של 'שדי' וסופו 'די' שבחילופו 'יד' להיות המלאך סרסורי"ה אוחז בו בידו לייסרו, וסרסורי"ה כמניין ישרא"ל 541.

לכן אמר ה' לישראל (דברים יא טז) "השמרו לכם פן יפתה לבבכם" להיות המלאך פתו"ת מענישם בהיכל הראשון הנקרא בור "וסרתם ועבדתם אלֹהים אחרים"

כי אז יענישם המלאך סרסורי"ה מענישם ממה שסרו אחר לבבם, ואז התעורר אדם מחלומו בבהלה, ואמר 'אוי לי מאותה ארץ הנקראת ציה'.