שיחת מלאכי שרת

עלה אדם הראשון ל'אדמה'

לאחר שהיה אדם הראשון ב'ארץ' ועשה תשובה, עלה ל'אדמה', שהיא ארץ אחת למעלה יותר- השניה, כמו שנאמר (כג) "וישלחהו ה' אלֹהים 'מגן עדן 'לעבֹד את האדמה", ושם טבל בנחל גיחון עד צוארו והתענה עד שנעשה גופו כברה.

הוליד רוחות מלילית

בזה המקום, האור מאיר במקצת, וישנם צורות של אור הכוכבים ומזלות אך לא בממשותן. שם נכנס אדם הראשון לנהר גיחון עד צוארו במשך ק"ל שנה והיה מתפלל ועושה תשובה,

אך במשך זמן זה היה מוליד רוחות כדמותו מלילית המרשעת אשתו הראשונה קודם ניסורה מגופו, להיות שוכנים שם, והם עצובים תמיד, וזורעים זרעים וטוחנים בריחים,

כי קללת האדם (יז) "בעצבון' תאכלנה כל ימי 'חייך" הגיעה גם אליהם, וחטים אין שם, ולא אחד משבעה מיני תבואה.

קודם החטא הוליד שם את קין והבל

ובמקום הזה הוליד אדם הראשון את קין והבל (א- ב) "והאדם ידע את חוה. אשתו ותהר\ ותלד את קין… ותֹסף .ללדת את אחיו את. הבל" היה זה בשעה שמינית בערב שבת קודם שקיללם ה',

שאז עדיין לא חלה קללת תשעת חודשי ההריון אצל חוה, כפי שקילל אותה לאחר מכן (טז) "הרבה ארבה עצבונך" דם נדות והוֶסת "והרֹנך" צער ההריון "בעצב תלדי בנים" צער גידול הבנים.

ולכן מיד נולדו ואף לא הוצרכה לגדלם בטורח, אלא לפי שהיה קין הבכור (א) "ותאמר קניתי איש. את ה'." ייעדה אותו חוה להיות קנוי לה' בעבודת האדמה לתקנה מארירתה,

אלא שטוב היה לחוה לייעד את קין והבל שניהם בעבודתם לה', ואז יהיה הכל מוקדש לה', גם הפירות היוצאים מן השדה אצל קין, וגם בשר הצאן והגיזה אצל הבל.

הבל מחלק הטוב וקין מחלק הרע

אלא סוף שנתבדתה חוה, כי לאחר זמן נודעה מעלתו של הבל על פני קין (ב) "ויהי הבל רועה. צאן" בחר לחלקו את רעיית הצאן שיש בה ההתבודדות לעבוד את ה'

"וקין היה עובד. אדמה" היה נמשך אחר הקניינים והעושר הבאים מן התבואה היוצאת מן השדה, ולא נתן לבו להמשיך עבודת אדם אביו לברר ניצוצות הקדושה שבתבואה מחלק הרע שבקליפה, מה שהפיל בחטא אכילת פרי עץ הדעת לערב ברע בטוב, כי בזה חיסר מתיקון העולם.

ולכן בחר ה' במנחתו של הבל (ג) "ויהי מקץ ימים, ויבא קין מפרי האדמה, מנחה לה' הביא מן הפרי הפחוּת שהוא הפשתן, כמו שנאמר (יח) "קוץ ודרדר תצמיח. לך" בהיותו קרוב לפסולת התבואה.

ואף בזה הזכיר חטאם של אדם הראשון וחוה (ו) ותקח .מפריו ותאכל 'ותתן גם לאשה עמה .ויאכל" לפי שלא כיוֵן לכפר על אותו עוון הפרי כלל

(ד) "והבל הביא גם הוא, מבכֹרות צאנו .ומחלבהן" הביא מן המובחר שבצאנו, כנגד מה שמקריבים בבית המקדש להיות ה' מכפר על העוונות, שם הגיע אדם הראשון לאחר עלותו את המדורים לאבן השתיה אשר בהר המוריה להקריב קורבנו הראשון לה' כדי לכפר על עוונו.

ולפיכך "וישע. ה' אל הבל ואל מנחתו" נתרצה לפניו כשם שעבודת הכֹוהנים מכפרת על אומת ישראל הבאים מאדם הראשון (ה) "ואל קין ואל מנחתו לא שעה" שלא כמו קין שסבר שאין ה' מבקש אלא את בשר הקורבן ולא הכנעת הנפש

"ויחר לקין. מאֹד ויפלו פניו" לפי שנולד ראשון, שאב רוב זוהמת הנחש בקרבו שמידתו חרון אף וכעס ורוגז, ויצרו הרע גבר עליו מלהתוָדות על חטאו, עד שבא לידי הריגת הבל בכעסו.

בראשית ג טז- יח כג- כד

הרג קין את הבל

(ח) "ויהי בהיותם בשדה, ויקם קין אל הבל אחיו, ויהרגהו" לנהוג כמידתו של הנחש שהוא מלאך המוֶת להמית הבריות, שבתחילה לא ידע איך להרגו והיה פוצעו בכל גופו ועדיין לא מת, עד שנזכר בשחיטת אדם אביו בצואר קורבנו על גבי אבן השתיה שבהר המוריה, אלא שהתכוון לשם כפרת עוונו, וזה לא הבין.

קין הורג את הבל
ראה קין ששעה ה' אל מנחת הבל ולא אליו, וחרו פניו עד שרצח אותו בשדה

ארר ה' את קין והאדמה

ואז הוכיח אותו ה' (י) "ויאמר מה עשית? קול דמי אחיך צֹעקים. אלי מן האדמה" דמו של הבל ודם בני אומתו שהיו אמורים לבוא אחריו, כי ייעד ה' את עבודתו בבני אומתו היוצאים ממנו, ועתה איך יהיה תיקון לעולם בבירור הניצוצות שהפיל אדם הראשון

(יא) "ועתה ארור אתה מן .האדמה" להוסיף ארירה על ארירתה שכבר היתה לה מאדם הראשון (יז) "ארורה האדמה בעבורך" שגם אם יהיה חורש ועודר ומשקה האדמה וטורח לעשות כל מלאכותיו, תהיה מחסירה לו יבול הארץ, מה שלא היה לפני כן אלא יגיעת מלאכתה.

ירד קין מ'אדמה' לארץ' התחתונה

וכן הורידוֹ ה' מ'אדמה' לאותו מקום שנקרא 'ארץ', שם נטרד אדם הראשון כשחטא, שעל זה אמר קין (יד) "הן גרשת אֹתי היום. מעל פני האדמה" היכן שנולד "והייתי נע ונד' בארץ" הוא מדור השביעי מלמטה למעלה "והיה כל מֹצאי יהרגני" היא אותה

(כד) "להט החרב המתהפכת" שהציב ה' במזרח גן עדן אשר בפתח החומות, ויורדת שלהבתה מטה עד מדור השביעי של הגיהנם, להיות מסנוֵרת את עיניו בחשיכה הגדולה, ולפי שהיה מתירא והרהר בתשובה, העלהו ה' ל'ארקא' שהיא ארץ השלישית מלמטה למעלה, ושם הוליד בנים.

בראשית ד א- יב

חלום אדם הראשון שהוא ב'אדמה'

ואם כן כאשר פתח אדם הספר לראות מה שעתיד לקרות בכל הדורות, הגיע לדורו שלו כאשר ילד את קין באותו מדור 'אדמה', לעיין במעשיו ללמוד מוסר ההשכל, ומרוב עייפותו נרדם והנה חלום:

ראה ושמח בנשואי יצחק ורבקה אשתו

(יט) "ואלה תולדות יצחק" כנגד ספר תולדות האדם (כ) "ויהי יצחק בן. ארבעים שנה, בקחתו את רבקה" לפי שנישא גם הוא עם אשתו לאחר בריאתו, להיות הקב"ה עבורו שושבין שעשה לו עשר חופות ונטל אדם כוס של ברכה וברך ברכת חתנים,

כן ראה בכל הדורות שמחת נשואי הצדיקים, ונזכר לראות נשואי יצחק לרבקה, לשמוח בחלומו יחד עמם (כא) "ויעתר" הרבה והפציר בתפילה "יצחק לה' לנֹכח' אשתו כי עקרה, היא ויעתר לו, ה' ותהר .רבקה אשתו" נזכרה הריונה בפסוק הנפרד מן הלידה, להראות על עיכוב זמן העיבור ברחמה.

(כד) "וימלאו ימיה ללדת" עבור תשעת חודשי ההריון שהצטערה בהם מקללת ה' לחוה, שלא כמו כאשר עדיין לא חלה בה.

דימה עצמו להבל בנו כנגד יעקב

(א- ב) "והאדם ידע 'את חוה אשתו, ותהר ותלד את .קין… ותֹסף ללדת את' הבל" נצמדו שני התיבות הריון ולידה זו אחר זו, להראות על מהירות התולדה ללא צער וכאב כלל "והנה תומִם בבטנה" חסר א', שיעקב הצדיק ועשיו הרשע,

וזה כנגד הבל וקין שכל אחד עתיד להפרד לדרכו (כז) "ויגדלו הנערים" רומז שנולדו קין והבל יחדיו כנערים, שלא הוצרכה חוה לגדלם כלל.

וכן נולדו האחיות לקין והבל (א) "ותהר ותלד את קין" 'את' לרבות אחותו התאומה של קין (ב) "ותֹסף ללדת' את אחיו: את הבל" שני 'אתין' לרבות שתי אחיות התאומות של הבל שנולדו עמו,

אלא שסבר קין שלו משפט הבכורה לרשת פי שנַים, ולכן דרש את אחותו היתרה של הבל לעצמו, ואילו הבל טען שמאחר ונולדה עמו הרי ששייכת לו.

וכן חמד קין את חלקו של הבל שהוא המטלטלים לקחת לעצמו בנוסף לחלקת הקרקעות שכבר יש לו, שלפיכך (ח) "ויאמר קין אל. הבל אחיו" מצא התואנה להתחיל בוִיכוח עמו כדי להרגו

(ח) "ויהי בהיותם בשדה" משך אותו קין לריב עמו בהיותו עֹבד אדמה כל היום רודף אחר עושר הארץ להרבות לעצמו נכסים, כנגד "ויהי עשו איש. יֹדע ציד איש. שדה" כל היום צד החיות בשדה לזלול את בשרן וללכת אחר תאוות לבו,

לעומת הבל שהיה "רֹעה צאן" מתבודד במדבריות להתפלל לה', כנגד "ויעקב איש תם. יֹשב אהלים" הוגה בדברי חוכמת ה'.

תולדות כה

רצה למנוע מיתת עצמו כשדימה להבל בנו

ולפי שהיה אדם הראשון רואה מה שעתיד קין להרוג את הבל (ח) "ויקם קין.אל הבל אחיו"ויהרגהו" ביקש למצוא פתח התשובה מעוון אכילתו את פרי עץ הדעת שהביא המיתה לעולם בתחבולת הנחש הקדמון, שאז יהיה מונע מיתתו.

ואם כן נפתחו לו אותיות המילוי של עץ לצאת מתוכו נזיד כאשר ע' מתחלפת בא"ת ב"ש לאות ז', לפי שבאותו העץ שאכל מפריו וחטא, ביקש למצוא בו הרפואה שהוא הנזיד היוצא ממילויו.

ז     ע ץ       

      י ד         

      נ י       

     נזיד   

תחבולת הנזיד לקין למנוע הריגת הבל

לפיכך טיכס התחבולה כנגדו להציל רציחתו של הבל, שהיא אומנותו של הנחש, והתחכם לנהוג כיעקב קודם לכתו לשדה (כט) "ויזד יעקב" הוא אדם הראשון שדימה עצמו להבל "נזיד" תבשיל במזיד לקין לפתותו "ויבֹא עשו" הוא קין "מן השדה. והוא עיף" מעבודת האדמה שחפץ כל היום להרבות נכסיו

(ל) "ויאמר עשו .אל יעקב" קין להבל "הלעיטני: נא" לשפוך התבשיל לתוך פיו עבור רעבונו "מן האדֹם..האדֹם הזה" עדשים אדומות שהיה מראיהם אדום כמידת הרציחה ושפיכות הדמים שהיתה מושרשת בו

(לא) "ויאמר יעקב" הוא אדם הראשון שדימה עצמו להבל "מכרה כיום, את בכֹרתך לי" כיום הזה שהולך ואינו חוזר, כך הבכורה לא תחזור אליו, כי אז יסיר ממנו טענתו שלו הבכורה ליטול פי שנַים, ולא ימצא עוד הטענה לדרוש מהבל את אחותו היתרה והמטלטלין, לבוא לכדי הריגתו בשדה.

(לב) "ויאמר .עשו" הוא קין "הנה אנֹכי הולך למות, ולמה זה' לי בכֹרה" שמתנודדת והולכת לה הבכורה שלא תהא כל העת העבודה בבכורות, כי עתיד שבט לוי ליטול עבודת הבכורות לעצמו, וכן כמה אזהרות ועונשים ומיתות תלויות בה, ואם כן בודאי יהיה הולך למות על ידה.

(לג) "ויאמר יעקב השבעה..לי כיום" שמא יתחרט ביום המחרת ויחזור בו מדיבורו "וישבע לו, וימכֹראת בכֹרתו ליעקב" להיות לו לעדות שאינו חוזר בו עוד, כי אז יסיר ממנו טענתו שלו הבכורה ליטול פי שניים

(לד) "ויעקב" הוא אדם הראשון שדימה עצמו להבל "נתן לעשו" שהוא קין "לחם, ונזיד עדשים. ויאכל וישת. ויקם וילך ויבז עשו' את הבכֹרה" לפי שידע שהיה קין רוצה לקבל את לחמו בקלות וללא יגיעת עמל השדה, כדי להשביע תאוָתו מיד.

כי אז חזר קין לשדה מרוצה ושבע ונשאר הבל בחיים, ואז התעורר אדם מחלומו ואמר 'הלואי שככה באמת היה באותו מדור הנקרא אדמה, ולכן אוי לי שהתעוררתי, כי אז לא יתקיים עוד, והבל אכן עתיד למות'.