
שיחת שדים ורוחות
דיבוק שדים בבשר בני האדם
ישנם שדים ורוחות בעולם, שמתחלקים לשני סוגים- הנשגבים שהנם בעלי תודעה גבוהה נבראו בערב שבת בין השמשות, ולעומתם הנחותים נולדו מחוה אשתו הראשונה של האדם הראשון.
והיא נקראת לילית המרשעת. לכן ברא אותה הקב"ה באחוריו של אדם כדי שלא תשכב עמו להוליד ממנו התולדות להיות מצד הקליפה כמותה. כי אז ריבוי הרוחות היה גורם לחורבן העולם.
(זוהר תזריע מח:) לפי שנבראה חוה הראשונה מתוקף הדינים הקשים, לא היתה יכולה להתקן בקדושה ולהיות אשה כשרה לאדם הראשון.
לכן ניסר הקב"ה צלעו של אדם לעשות ממנה אשתו השניה שהיא חוה השניה. ואז נדחתה חוה הראשונה מפניה שלא לשכון עמו עוד, כי לא יכלה להיות קרובה לחוה השניה מחמת קדושתה הגדולה.
אז נקראה חוה השניה (בראשית ג כ) "אם כל חי" להוליד ממנו בני האדם בעלי הגוף.
וכאשר הסית הנחש הקדמון את האשה וזו החטיאה את אדם הראשון עמה, ונענשו כולם במיתה ושאר הקללות לכל אחד, פרש אדם הראשון מחוה אשתו השניה והלך לשכון במי גיחון עד צווארו להתפלל ולעשות תשובה במשך ק"ל שנה.
ובמשך הזמן הזה התחברה עמו חוה הראשונה ועשתה עמו תולדות שהם שדים ורוחות השוכנים בארצות התחתונות.

כל אלו השדים מתחברים דרך דיבוק בבשר בני האדם, כי לא הספיק הקב"ה לברוא להם בשר הגוף קודם בין השמשות, שאז עבר יום השישי לבריאת האדם והגיע ערב השבת והסתיימה הבריאה. ואם כן תולדותיהם מאז אותו ערב שבת הוא ללא גוף אלא רק רוח.
דיבוק שד ורוח הרעה באדם
הוא התדבקות שד או רוח רעה בתוך צלם אדם, למרות שעדיין לא הגיעו שלושים הימים קודם פטירתו. אם במקרה של שד, הרי שחומד לשכון בבשר הגוף.
ואם במקרה של שד יהודי, הרי שכל מבוקשו ללמוד תורה במשכנו בגוף אדם.
ואם היא רוח הרעה, הרי שלא זכתה לתיקון מעשיה בהיותה בגוף האדם בימי חייה, שאז איבדה צלמה ונשארה ללא תיקון, ומבקשת לשכון בתוך אותו אדם.
שדים ורוחות בבית
(ויקרא יד לד) "כי תבֹאו אל ארץ כְנען. אשר אני נֹתן לכם לאחֻזה. ונתתי נֶגע צרעת, בבית ארץ אחֻזתכם" כאשר נכנסו בני ישראל לארץ, כבר נמלטו הכנענים מבתיהם כששמעו שבאים לכבוש הארץ בימי יהושע בן נון,
כי אז נתן הקב"ה נגע הצרעת באותם קירות הבתים היכן שהחביאו הכנענים אוצרותיהם, ובהשגחת ה' היו ישראל מוצאים אותם אוצרות בבתים.
וכן (זוהר תזריע נ) לפי שהיו הכנענים עובדי עבודה זרה, ובשעה שבנו הבתים, הזכירו שם הטומאה של אותה עבודה זרה, כי אז זימנו רוחות הטמאות לשכון בבית.
ולפי שנכנסו ישראל לארצם, היו צריכים לנתץ בניינים שנבנו מאותם עצים ואבנים שנעשו בטומאה, שנאמר (ויקרא יד מ- מב) "וצוה הכּהן: וחִלצו את האבנים. אשר בהן הנגע… ועפר. אחֵר יקח" כדי להעביר רוח הטומאה משם, ובבניין הבית מחדש היו מזכירים שהוא לשם קדושה, כדי להיות הבניין בטהרה.
אז נאמר עליו (איוב ה כד) "וידעת כי שָלום אהלך: ופָקדת נוְך, ולא תחטא" שכל הבונה ביתו ולא מזכיר בדיבורו שהוא לשם שמים ולעבודתו, חוטא הוא שמחסיר מקדושת השכינה לשכון באותו הבית.
ובשתיקתו נחשב לו לזמן הסטרא אחרא לדור בביתו. וכל מי שדר בו יכול להנזק.
איך יודעים הסימן שרוח הטומאה בבית?
אם ניזוק דייר הבית יחד עם עוד שנַים שדרים עמו בנזקי גוף או ממון. ומכאן שאפילו בארץ הקדושה יכולים לשכון השדים ורוחות, שעליה נאמר שאוויר הארץ מחכים מקדושתה, אז על אחת כמה וכמה בחוץ לארץ.
אמר רבי אלעזר: וכל שכן בחוץ לארץ אותן רוחות הטומאה אף קוראות לחבריהן להמצא עמהן.
נכנס רבי יוסֵי בבית רדוף רוחות
יום אחד נכנס רבי יוסֵי בבית אחד, כשהגיע לסף הדלת ונכנס בפנים, שמע קול של רוח רעה ששכנה שם, קוראת לחבריה 'התאספו והכנסו שאחד מבעלי המחלוקת נמצא כאן' כדי לריב עמו ולהזיק לו. אמרו לו חבריו השדים 'אין אנו יכולים להזיק לו כי אינו הדייר של אותו הבית'. יצא רבי יוסֵי ביראה מן הבית ואמר 'ודאי מי שעובר על דברי החכמים שלא כיוֵן לשם שמים בבניית הבית ונכנס לדור שם, מתחייב בנפשו'.