דוד מושרש במידת מלכות

נמלט דוד אל ארץ פלשתים

כאשר נכנס דודו בסתר בלילה בתוך מחנהו של שאול, חס עליו ולא הרג אותו אלא לקח ממנו חניתו וצפחת המים, כי אז קרא לו בקול להעירו משנתו, ואמר לו שאינו מבקש את רעתו של שאול.

ולפיכך אין כדאי לשאול לשמוע לקול המסיתים אותו לרדוף אחריו, שנמשלים לנחש המסית (שמואל ב כו יט) "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה'",

שבגללו גורש אדם הראשון (בראשית ג כג- כד) "ויגרש את האדם" שאז החטא של שאול גדול כי נחשב לו שמסייע לנחש הקדמון,

ובעבור זה יענש בהחסרת נחלת מלכות הקדושה, אלא שאם ישוב לה' יזכה בה.

וכן אין יכול דוד המלך לדור עוד בארץ ישראל לעבוד את ה' בגלל רדיפתו אחריו, כשם שגרש הקב"ה את אדם הראשון מגן עדן כשציווה אותו (ב טו) "לעבדה ולשמרה"

כי עתה נאלץ הוא לעזוב אל מחוץ לארץ הקדושה שהיא כנגד נחלה עליונה בסוד מלכות

(שמואל א כו יט) "לאמר לך עבֹד אלֹהים אחרים" בהיותו דר עם הפלשתים, ונמצא שמסייע הוא לעבודה זרה.

מלכות יש בה שם 'אלֹהים' לעומת הקליפה הרעה שיש בה 'אלֹהים אחרים', וזה בבורחו אל ארץ אחרת. וסוף שנמלט לשכון עם אכיש מלך גת למען יתייאש ממנו שאול ולא ירדוף אחריו עוד.

ובזה כיוון לתקן חטא אדם הראשון בגירוש מגן עדן בהיות דוד גלגול אדם הראשון.

דוד נמלט מבית מלכותו שבירושלים

לפי שהיה דוד המלך גלגול אדם הראשון, נחשב צדיק לפני הקב"ה, והיה צריך כפרה הן על עוונו בבת שבע והן על עוון אדם הראשון. לפיכך גלגל הקב"ה צערו של דוד ע"י אבשלום בנו שמרד בו.

אז נמלט דוד המלך מבית מלכותו אשר בירושלים, כשם שגרש ה' את אדם הראשון מגן עדן (ש"ב טו כג) "וכל הארץ בוכים קול גדול וכל העם עֹברים על פני דרך את המדבר"

היו מלוים אותו, כשם שהיו מלאכי השרת בוכים על אדם הראשון בעת שגורש מגן עדן.

וכשהגיע לנחל קדרון, ליווה אותו צדוק הכוהן עם ארון האלוקים, אלא שביקש ממנו דוד המלך שישיב אותו חזרה לירושלים, שלא יתכן שילך עמו והוא מנודה, כשם שכאשר גורש אדם הראשון

(ג כד) "וישכן מקדם לגן עדן' את הכרֻבים ואת להט החרב המתהפכת לשמֹר את דרך עץ החיים" הניח מלאכי ה' לשמור פתח הגן שלא יתקרב עוד למצוא אותו הדרך להכנס שם.

נהג דוד מעשה אבלות כשעזב העיר ירושלים הנמשלת לגן עדן (טו ל) "עֹלה ובוכה וראש לו חפוי והוא הולך יחף" וזה כיוֵן דוד המלך כנגד 130 שנה שעשה אדם הראשון תשובה וירד לנחל גיחון וצם תעניתו, והיה מתפלל לה' לבקש מחילתו, עד שנעשה גופו כברה (מלא נקבים לצאת מגופו המים).

וכן שמע ה' לתפילת דוד המלך שלא יהרוג אבשלום את בניו מנשותיו שנשארו בארמונו, יחד עם שלמה בנו השני מבת שבע שעתיד לרשת המלוכה. ובהשגחת ה' נקרא אבשלום בשם זה: אב- שלום, שעשה ה' השלום עם דוד אביו של אבשלום כאשר מרד בו, כי לא הרג את שלמה בו גם אותיות 'שלם' של שלום.

דוד המלך ואנשיו מסתתרים במערה מפני שאול ואנשיו
החשיב דוד המלך את שאול למשיח ה', ולכן לא פגע בו כדי לא לחטוא לפני אלוקים, אלא העדיף להסתתר במערה

ציורי תנ"ך/ דוד המלך במערה/ (c) כל הזכויות שמורות לאהובה קליין

קיבל דוד המלך הארת הוד

רץ דוד לקראת גוליית

כאשר עמד דוד מול כגוליית בקרב (שמואל ב יז מב) "ויבט הפלשתי ויראה את דוד, ויבזהו כי היה נער ואדמֹני עם יפה עינים" סבר שלא יתכן לו לבוא מולו בקרב בהיותו קטן קומה כנער החלוש, ואף ללא מדי הקרב עליו להתגונן מפניו כדרך שאר האנשים, עד שהחשיב אותו לאוִיל.

אלא שהיה בכוח ביזיונו של דוד ע"י גוליית, להתקיים בו:

(שבת פח:) 'הנעלבים ואינם מעליבים, שומעים את חרפתם, אך אינם משיבים… עליהם כתוב (שופטים ה לא) "כן יאבדו כל אויביך ה', ואֹהביו כצאת השמש בגבֻרתו"

כי לא השיב לו בדברי שטנה כמותו, רק הזכיר לו שבגבורת ה' ינצח אותו.

ומכוח שפלות זו, קיבל דוד המלך הארת הוד שהיא כנגד רגל שמאל, שאז שלח את רגל שמאלו שנחשבת שפלה לעומת רגלו הימנית, לנתר לקראתו בזריזות.

שהיה מכופף רגלו השמאלית להשפילה, כדי לתת חוזק לרגלו הימנית לנתר מולו, ומיד שלף אבן משקו וירה במצחו והרג אותו.

.

דוד המלך מנצח את גוליית הענק
דוד המלך קיבל הסכמתו של שאול המלך להלחם עם גוליית, כי אמר לו שהרג את הארי והדוב

לפירוט לגבי מאמר על דוד וגוליית 

פירוט נוסף על דוד וגוליית נמצא בהמשך במידת גבורה ותפארת

נהג דוד המלך במידת נצח

ניצח ב-5 תחבולות

ניצח במהלכיו את גוליית

בעוד שהיה דוד המלך נמוך קומה ולא מלומד במלחמה כלל, עמד מול גוליית שהיה ענק במידותיו ומלובש כולו בשריון העבה וכבד ביותר.

ניצח דוד המלך המהלכים מול גוליית בזה שלקח עמו המקל להטעותו שכביכול בזה ילחם עמו, אבל האבנים הסתיר בשקו הקטן החגור למותניו שלא ישים לבו לזה.

הלך אליו גוליית באיטיות מחמת כובד גופו וכלי מלחמתו שעליו, לעומת דוד שפעל בזריזות:

(שמואל א יז מח) "וימהר דוד וירץ המערכה לקראת הפלשתי" עשה תחבולת הזריזות להפתיעו בריצתו מולו, ואז שלף הקלע עם האבן משקו וקלע ישירות למצחו "ותטבע האבן. במצחו"

ובזה ניצח דוד המלך המהלכים מולו בכוח הארת נצח. שנרמז מ' של מצח מתחלפת עם נ' להיות נצח.

ניצל מהחנית שהטיל עליו שאול

לאחר שהרג דוד את גוליית הפלשתי והצליח במלחמות בפלשתים, היתה קנאת שאול עליו ורצה להרוג אותו.

וכאשר ניגן לו דוד המלך בנבל כדי להסיר רוחו הרעה שהיתה עליו, השליך עליו את החנית בחוזקה לנעוץ אותו בקיר, אלא שפעמיים הצליח לזוז הצדה ולהנצל.

ולאחר ששכנע יהונתן את שאול אביו שלא ימית את דוד המלך, נשבע לו שלא ימית אותו עוד,

אלא שבפעם השלישית כאשר ניגן לו דוד, הטיל בו החנית פעם נוספת, ושוב הציל עצמו ונמלט ממנו, כי היה יודע לחזות המהלכים של שאול בקימתו עליו,

שבעבור זה ניצח אותו כי לא נתן לו, וזה מכוח רגלו הימנית לדחוף גופו הצדה שהיא בחינת הארת נצח.

כאן המאמר של קנאת שאול בדוד

ניצל בתחבולת התרפים של מיכל

ואף מיכל בת שאול המלך, שנישאה לדוד, מילטה אותו מחלון ביתה, ולקחה התרפים בדמות אדם יחד עם שק העשוי עור עם שיער העזים לשים בראשו מתחת לסדין במיטתו,

למען יחשבו אנשי שאול שהורגים הם את דוד, ובינתים יהיה לו די הזמן להמלט.

ניצל בתחבולת החצים של יהונתן

לפי שרצו דוד ויהונתן לדעת אם מתכוֵן שאול להרגו באמת, עשו התנאי זה עם זה, שדוד התחבא בשדה, ויהונתן ישלח את נערו, שלא ידע דבר מן התחבולה, להביא לו 3 החצים שיהיה יורה.

אם יירה החץ הראשון רחוק ואחריו החץ השני קרוב יותר ואז השלישי עוד יותר קרוב, ויהיה דוד רואה את הנער בכל פעם מתקרב אל יהונתן יותר,

אז ידע שנתן לו הסימן לצאת ממחבואו ולהתקרב אליו, כי אז אין שאול המלך חפץ להרגו.

אבל אם ישלח בכל פעם החץ רחוק יותר ממנו, ויהיה דוד רואה את הנער מרחיק מאת יהונתן, אז יֵדע שיש לו להרחיק מיהונתן, ולא להתראות עוד מול שאול כי חפץ הוא להרגו.

ולאחר סעודת משתה חג ראש החודש שהיה במשך יומים, שאל שאול את יהונתן היכן דוד המלך. אז רימה אותו יהונתן שנתן לדוד הרשות לחגוג עם בני משפחתו.

כעס עליו שאול וקיללוֹ והטיל עליו החנית, אך ניצל ממנו, וציוה לו להביא את דוד לפניו כי בן מוֶת הוא.

הלך יהונתן אל השדה ושלח 3 החצים רחוק יותר אחד מן השני ושלח הנער לאספו. ובזה ידע דוד המלך שצריך הוא להמלט משאול.

כי ידעו דוד ויהונתן המהלכים של החצים כדי שיהיה ניצל, בזכות הארת נצח שבו.

ניצח במהלכיו את שאול

בפעם הראשונה עשה דוד המלך התחבולה לשאול שכרת כנף מעילו בעת שהסך רגליו במערה והוא עצמו הסתתר שם. ואז לאחר יצא, בא אחריו דוד המלך והראה לו כנף מעילו הכרות,

ושלא היתה כוונתו להרוג אותו, אלא תהיה לו לראיה שאינו חפץ להרוג אותו כי משיח ה' הוא, כי אז שיבח אותו שאול שצדיק הוא ממנו וחזר מלרדפו עד הפעם הבאה.

בזה ניצח דוד המהלכים בתחבולתו מבלי להכשל לשפוך דם לחינם, וזכה להארת נצח.

בפעם השניה נכנס דוד המלך בסתר בחשכת הלילה למחנהו של שאול, כאשר היה יושן באמצעו, וכל גיבוריו מקיפים אותו,

ולמרות הכל בהשגחת ה' הפיל עליהם תרדמה שלא יתעוררו לקום עליו להרגו. וניצח דוד המלך המהלכים בתחבולתו ליטול החנית הנעוצה ליד ראשו יחד עם צפחת המים.

לאחר מכן עמד בהר הגבוה וקרא בקול לאבנר שר צבאו, שאיך לא שם לבו למזימתו ולא שמר על שאול המלך. והראה לו לראיה את מה שלקח שאינו בודה מלבו.

שאז הוכיח את שאול מדוע רודף אחריו לחינם, אלא שלא הרגוֹ בהיותו משיח ה', ובכך גרם לשאול להפסיק לרדוף אחריו באותו היום עד לפעם הבאה, וזכה להארת נצח.

קיבל הארת יסוד 

לפי שנדר שאול שכל אשר ינצח את גוליית יתן בתו לאשה, וסוף שניצח דוד המלך, הוצרך לתת לו את בתו לאשה.

אלא לפי שהיתה בו קנאתו שמצליח הוא במלחמותיו יותר ממנו, החליט להשיא לו את בתו לאשה, ומתוך שישלח אותו בראש צבאו במלחמה בפלשתים, בוודאי ימות, וממילא לא יזכה בבתו.

אלא שהשפיל עצמו דוד המלך לומר שאינו ראוי בייחוסו להיות חתן למלך, ובפעם השניה כאשר הציע לו שוב להתחתן עם אחת משתי בנותיו,

השפיל עצמו שנחשב עני ובזוי ואין לו המוהר הדרוש תמורת נישואי בתו.

אז הציע לו שאול בתחבולתו להביא לו מאה עורלות פלשתים, כי סבר שבודאי יהרג במלחמה, וממילא לא יזכה בבתו.

אלא שלא הועיל לו, שהכה דוד המלך בפלשתים והביא לו מאתים עורלות, להיות רומז לקליפת העורלה שמסתירה ומחשיכה הארת יסוד, ובזה שהסיר דוד המלך הקליפה הטמאה, קיבל הארת יסוד.

לקח דוד המלך את בת שבע

כאשר היו ישראל נמצאים במלחמה עם בני עמון, עלה דוד המלך באותו היום לגג ביתו, ואז ראה אשה הרוחצת בביתה, ושלח לדרוש אם פנויה או נשואה היא,

ואמרו לו שאשת אוריה החתי היא, וכבר שלחה לו הגט הזמני, כדרך האנשים היוצאים למלחמה שלא ישארו עגונות אם ימותו בעליהן. והיתה רוחצת מטומאת נידתה כי אז טהורה היתה.

לפיכך התיר לו דוד המלך לקחתה אליו.

וכדי להסתיר הידיעה שהרתה ממנו, ביקש מאוריה החתי לשכב עם בת שבע, וכשסירב, שלח אותו בתחבולה לצאת ראשון במלחמה כדי לההרג, שלא יֵדעו שהריונה ממנו.

כי אז נחשב לדוד לפגום ביסוד, להפסיק המשכת השפע היוצא ממנו.

למאמר בנושא דוד ובת שבע

ובא אליו נתן הנביא להוכיח אותו במשל כבשת הרש, להיות פוסק לעצמו הדין (שמואל ב יב ו) "ואת הכבשה ישלם ארבעתים"

להיות משלם עונשו בארבעת ילדיו, שהם היסוד להמשך תולדותיו להפסק בעבורו.

  1. עונש ראשון: הבן הראשון שנולד לבת שבע מת בחוליו בגיל 7 ימים.
  2. עונש שני: תמר בתו נאנסה מאמנון אחיה ובביזיונה לא נישאה ונשארה ללא בנים.
  3. עונש שלישי: אמנון קיבל נקמתו מאת אבשלום אחיה של תמר כאשר הרגו אותו נערי אבשלום במשתה הגז.
  4. עונש רביעי: נהרג אבשלום ע"י יואב בן צרויה במלחמתו בדוד ושבט יהודה ביער אפרים.

רק שנשארו לו שאר בניו האחרים, וכן שלמה בנו השני מבת שבע שעתיד למלוך תחתיו.

נהג במידת חסד

עשה חסד עם שאול

לפי שנכנס שאול במערה במדבר עין גדי להסך רגליו, והיו האנשים מפצירים בו להרגו, למרות הכל מנע עצמו דוד המלך שלא להרוג אותו, אלא רק כרת את כנף מעילו.

ובזה נחשב לו לעשות עמו חסד שלא להרוג משיח ה', וקיבל הארת חסד.

וכן עשה עמו חסד בפעם השניה, כאשר נכנס בסתר בלילה למחנהו בגבעת החכילה. והיה עמו אבישי בן צרויה אחותו, שהפציר בו להרגו,

אלא שלא הסכים דוד המלך רק לקח החרב הנעוצה ליד ראשו יחד עם צפחת המים, כי לא רצה להרוג את משיח ה'. 

עשה חסד עם נבל הכרמלי

לפי ששמע דוד המלך בהיותו במדבר שעשה נבל הכרמלי חג ומשתה בעבור גיזת צאנו, שלח עשרה נערים לבקש ממנו המאכל ומשתה. והיה זה בערב ראש השנה שהוצרכו לשמוח בחג.

אלא שנבל קמצן היה ואף בז לדוד שאינו חשוב בעיניו למלך כדי לכבדו. ולא גמל להם על טובתם שהיו מונעים גנבת מקנהו. לפיכך ציווה דוד המלך ל-400 אנשיו לבוא עליו להרגו.

בינתים הלך אחד ממשרתי נבל לגלות לאביגיל את רשעתו של נבל לדוד. לפיכך מיהרה אביגיל להטעין נבלי היין ובשר הצאן וצימוקים ודבלים על החמורים להולכים אל דוד המלך כדי לבקש מחילתו.

שבזה שישמע לה ויקבל מנחתה ויסיר שפיכות הדמים מאנשי ישראל לחינם. והבין דוד המלך לעשות עמה חסד, שאז לא ידמה כשאול שהרג את כוהני נוב בכעסו, בהיות שכבר הוסרה ממנו המלוכה להנתן לו.

ואף אביגיל נהגה חסד עם נבל, שלא גילתה לו שביקש דוד המלך להמיתו, עד אור הבוקר, וזה כדי לא לצערו ולהרוס שמחתו בחג גיזת צאנו.

ולאחר שגילתה לו, אז העניש ה' את נבל בחוליו עד שמת, ואז הודה דוד המלך לה' על חסד שעשה עמו שמנע ממנו לשפוך דם לחינם.

חילק השלל שווה בשווה

לאחר שנמלט דוד משאול אל אכיש מלך גת, נתן לו העיר ציקלג לשכון בה, אך כאשר שרפו עמלק את העיר ושבו הצאן והנשים והטף, יצא דוד עם 600 אנשיו להלחם בעמלק כדי לפדות השבויים.

אך בעוד ש-400 איש עברו עמו את נחל בשור, 200 נשארו מלפני הנחל כי היו עייפים. למרות הכל דוד לא כעס עליהם.

ובסוף כאשר בזז השלל, חילקוֹ שווה בשווה עם 400 האנשים היוצאים לקרב, לבין 200 היושבים על הכלים לשמרם.

וזו מידת חסד שלמד מאברהם בעל חסד שחילק השלל בין 318 עבדיו שיצאו למלחמה ב-4 המלכים, לבין לענר אשכול וממרא שישבו לשמור על הכלים.

מלחמת אברהם עם ארבעת המלכים להציל אל לוט

עשה החסד עם העבד המצרי

כאשר המשיכו דוד ו-400 אנשיו לנקום בעמלק ולפדות השבויים, מצאו עבד מצרי לאיש עמלקי שלחם לא אכל ומים לא שתה במשך 3 ימים. ונעזב בדרך מאדונו שהיה אכזרי עליו בהיותו חולה.

לעומת דוד שחמל עליו והאכיל אותו בלחם, ודבלה וצימוקים והשק אותו מים עד שהחיה אותו. ובזכות חסד זה גילה לו מקומם של גדוד העמלקי והכה בהם והציל מהם את השבויים.

עשה החסד עם מפיבושת

ביקש דוד לעשות חסד עם מפיבושת שהיה פיסח בשתי רגליו ובנו של יהונתן, כי זכר לו אהבתו (ש"ב ט ז) "ויאמר לו דוד אל תירא" שמא יגמול עמו רעה

"כי עשֹה אעשה עמך חסד בעבור יהונתן אביך" ונתן לו את שדה שאול להיות ציבא עבדו מגדל לו התבואה, ויהיה אוכל על שולחנו תמיד בארמונו אשר בירושלים.

עשה החסד עם שמעי בן גרא

כאשר ברח דוד מבית מלכותו אשר בירושלים מפני אבשלום שמרד בו, והגיע עד לעיר בחורים אשר בשבט בנימין, יצא שמעי בן גרא לקראתו.

והיה זורק עליו אבנים ומקללו. וכשביקש יואב בן צרויה שר צבאו להסיר ראשו מעליו על שביזהו, השיב לו דוד שמאת ה' הוא לבוא לבזותו,

כשם ששלח ה' את אבשלום לרדוף אחריו, וזה כדי למרק עוונו בחטאו בבת שבע. ובזה קיים מה שנאמר:

(שבת פח:) '.הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים… .עליהם הכתוב אומר (שופטים. ה לא) "כן יאבדו כל אויביך ה', ואֹהביו כצאת השמש בגבֻרתו"

וכן משך עליו הארת חסד.

נהג דוד המלך במידת גבורה

התגבר דוד על גוליית

היה גוליית הפלשתי ענק בגופו ולבוש בשריון קשקשים ומצויד בכלי מלחמתו (ש"א יז כד) "וכל איש ישראל בראותם את האיש, וינֻסו מפניו וייראו מאד" כי לא היו יכולים אף לעמוד מולו.

רק דוד המלך לא חשש כי שם מבטחו בה', ולכן ביקש משאול הרשות לצאת להלחם בגוליית.

שהיה מתאר לו גבורתו במלחמתו "גם את הארי גם הדוב" 2 ריבויים אצל האריה לכלול את 2 גוריו, וריבוי אחד אצל הדוב לרבות את גורו, שאז היו 3 אריות ו-2 דובים, ובפיהם הצאן, שאז קשה ביותר להוציא אותם מפיהם,

אלא (ש"א יז לה) "והחזקתי בזקנו" לרבות לחיו "והכִתיו והמיתיו" היה מתגבר להוציא צאנו המוטל בין שיניהם קודם שייטרף, וכן התגבר בכוחו עליהם למרות שגדולים בגופם היו והוא כנער הקטן, וזה מכוח הארת גבורה שנאצלה עליו.

ולפי שהיה גוליית מחרף אלוקי ישראל ברוב גאוָתו, התמלא דוד המלך קנאה ולא היה צריך לבגדי מלחמתו של שאול כי לא היה מלומד במלחמה להחזיק חרבו כלל.

רק בחר לו 5 חלוקי אבנים כנגד 5 גבורות המתפשטות מ-5 אצבעות של זרוע שמאל שהיא בחינת גבורה לעשות הדין. והתגבר עליו ביריית האבן האחת להטביע במצחו להפיל אותו תחתיו.

זה שאמר לו דוד המלך קודם שהרג אותו (ש"א יז מז) "ויֵדעו כל הקהל הזה, כי לא בחרב ובחנית יהושיע ה'" לא מגבורת האדם נעשית הישועה הזאת "כי לה' המלחמה, ונתן אתכם בידנו" אלא בגבורת ה'.

קיבל הארת התפארת

כאשר ראה שאול את דוד המלך יוצא לקראת גוליית הפלשתי למלחמה בלא פחד. (רש"י) שהיה מתנהג עמו בתכסיסי מלכות, שאל את אבנר שר צבאו (ש"א יז נה) "בן מי זה, הנער"

האם הוא ממשפחת פרץ שראוי לצאת ממנו מלך, בהיות שהמלך פורץ גדר לעשות לו דרך ואין מוחים בידו, או שמא ממשפחת זרח שאז חשוב יהיה אך לא מלך, ומכל מקום ראוי להתפאר בו.

ולאחר שניצח דוד המלך את גוליית (ש"א יז נב) "ויקֻמו אנשי ישראל ויהודה. וירִעו" היו מריעים בקולם ומתפארים בישועת ה' שנעשתה ע"י דוד המלך, ולאחר שהכו בפלשתים והדפו אותם, ומחניהם שרפו באש,

לקח דוד המלך את ראשו הכרות של גוליית יחד עם חרבו והביא אותו לפני שאול, והיו משבחים את ה' על ישועתם.

לאחר מכן היה הולך עם הראש בכל ערי ישראל לבשר את בשורת הניצחון לנשים והטף וכל אלו שלא היו במלחמה, כדי שיהיו מתפארים בו, עד שהביאו אותו לירושלים ואז באוהל מועד בנוב עיר הכוהנים.

ולאחר שהפקיד אותו שאול על אנשי מלחמתו להיות ראשון להם, למרות הכל לא מת, והיה מנצח את הפלשתים,

עד שהיו הנשים יוצאות מכל ערי ישראל בשירה ובמחול לומר (ש"א יח ז.) "הכה שאול באלפָו ודוד ברבבֹתיו" היו מפארות את דוד המלך יותר מאשר את שאול, שמעלתו וגבורתו גדולה משלו.

קיבל דוד המלך הארת כתר- אדם קדמון

נתן שאול בגדי מלחמתו לדוד

כאשר הציע דוד המלך לשאול שהוא זה אשר יהרוג את גוליית הפלשתי, כי כולם יראו ממנו בהיות ענק וגיבור מלחמה, אמר לו שאול שלא יתכן כי נער הוא ואינו מלומד במלחמה כלל.

לפיכך השיב לו דוד שבהיותו רועה צאן, הוצרך להציל העדר מן הדוב והאריה, בזה שהתגבר עליהם והרגם יחדיו.

אז הסיר שאול בגדי מלחמתו ונתנם לדוד (יז לח) "וילבש שאול את דוד מדיו, ונתן קובע נחֹשת על ראשו" כנגד הארת כתר שחפפה על ראשו, מכוח מה שמשח אותו שמואל בקרן השמן על ראשו,

להיות מתקיים בו (בראשית ג כא) "ויעש' ה' 'אלהים לאדם: ולאשתו כתנות :עור וילבשם" שהיה ראוי לכתנות אור שמתאימים לפי מידותיו.

כי לפי שהיה שאול המלך גבוה בקומתו מכל העם ודוד נמוך, נעשה לו הנס שיהיו בגדיו תואמים למידת גופו.

והעניין הוא שלפי שנמשח דוד המלך בשמן המשחה, היה ראוי לבגדי המלך, שהם בסוד כתנות אור העליון שהיו שייכים לקב"ה המלך בעצמו, וכשברא את אדם, נתנם לו להתעטף בהם.

והיה מאיר אורו מסוף העולם ועד סוף העולם, כי לא היתה בו מידה הגשמית המגבילה גופו כפי שהיה לאחר חטאו, שאז נכפפה קומתו למאה אמה בלבד, כי כבר היה לא האור המתפשט ממנו.

וכשראה שאול הנס שקרה לדוד ושאין שייך אצלו להתאים מידת הבגד למידת גופו, מחמת אור העליון שהתפשט אצלו מהארת האין סוף, היתה קנאתו בו עד שביקש לתת בו עין הרע. כאשר הרגיש דוד, מיד הסיר אותם מעליו.

לו בגדי מלך

ולאחר שהרג דוד המלך את גוליית הפלשתי, הבין יהונתן בנו של שאול המלך שדוד הוא יורש המלוכה כי משח אותו שמואל הנביא. כן ה' היה עמו להצליח במלחמותיו בפלשתים האויבים, ולכן אהב אותו בכל נפשו

(יח א) "ונפש יהונתן, נקשרה בנפש דוד" לרמוז לו על הדבקות חלק הטוב בחלק הטוב, שהוא תיקון כנגד זוהמת הנחש שנכנסה בנפש אדם הראשון בפרי עץ הדעת טוב ורע.

למידע נוסף במאמר על משיחת דוד ע"י שמואל הנביא

וכרת עמו הברית שיהיה בעזרו תמיד, ואף נתן לו בגדי מלחמתו ללבוש אותו (שמואל א יח ד) "ויתפשט יהונתן את המעיל, אשר עליו ויתנהו ,לדוד ומדיו ועד חרבו, ועד קשתו ועד חגֹרו

לרמוז על מה שהתעטף אדם הראשון לאחר חטאו (בראשית ג ז) "ויעשו להם. חגֹרֹת" להסתיר הערווה בתחבולת הלבוש שלא לעורר יצרם שבא מן הפרצה.

ובזה הוריד הארת האין סוף שהוא אור המזוכך לסלק החושך מן העינים הרואות (שמואל א יח ה) "וייטב בעיני כל העם, וגם בעיני. עבדי שאול" לראות האמת האלוקית של סיבת הקלקול שבאה לעיני אדם הראשון בחטאו

(ג ז) "ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירֻמִם הם" ובזה שהלביש יהונתן את דוד המלך שהוא גלגול אדם הראשון במעיל ובחגורתו, היה רומז לו להשיב עליו כתנות האור שסרו ממנו בחטאו.

אז נחשב לו להמשיך תיקון אדם הראשון בזה שיצא למלחמותיו בפלשתים (שמואל א יח ה) "בכל אשר ישלחנו .שאול ישכיל" כנגד (בראשית ג ו) "ונחמד .העץ להשכיל" בידיעת הרע שהתוַסף לידיעת הטוב.

ולפיכך היה הורג הפלשתים שיצאו מחלק הרע, שנאמר (בראשית י יג- יד) "ומצרים ילד את… פלשתים" וידוע שרפ"ח הניצוצות נפלו למצרים בחטאו של אדם,

שבעבור זה ירדו ישראל להשתעבד במצרים כדי לבררם מתוך הקליפה הרעה.

אליו מקשיבים לעשות ציוויו

היה שאול נוהג לרדוף אחרי דוד המלך, ולא הצליח לתפסו כי היה ה' עמו לשמרו מפניו. ובהיותו במצודות עין גדי, רדפו אחריו שאול ואנשיו, והיה דוד המלך מסתתר במערה.

כשנכנס שאול להסך רגליו במערה, הודיעו האנשים לדוד. אבל לא הרג אותו אלא רק כרת חתיכה מכנף מעילו, ואף זה היה נחשב לו לצער שעשה לו זאת.

וכשבאו האנשים יחדיו באגודה אחת בטענות אל דוד המלך מדוע לא הרג אותו וכבר רצו הם בעצמם להרגו, השיב להם שאין לפגוע במשיח ה'

(ש"א כד ח) "וישסע דוד את אנשיו בדברים, ולא נתנם לקום אל שאול" למרות שהיו באגודה אחת ובעצה אחת נגדו, היה מתרה בהם, וסוף שקיבלו דבריו כי החשיבו אותו למלך עליהם.

דברי דוד לשאול רומזים לאדם הראשון

בינתיים כשיצא שאול מן המערה, יצא דוד המלך בעקבותיו לדבר עמו, והראה לו כנף מעילו שכרת ממנו, לראיה שאינו רוצה לפגוע בו כי מכבדו ביותר. ולחינם יוצא מלך כמותו לרדוף אחריו בהיות נחשב לכלב מת ולפרעוש.

וכן רמז לו שאף היה לו לצער שמא יחשב לו לקרוע מכתנות האור של אדם, הרומז לתיקונו.

שהיה אומר לו (כד י) "למה תשמע את דברי אדם לאמר: הנה דוד מבקש רעתך" שלא טוב שמאמין לדברי כזב של בני האדם שמשמיעים לו שמבקש רעתו,

ומתוך דבריו היה רומז לו גם לדברי אדם הראשון לקב"ה שכיזב בו (ג יב) "ויאמר האדם: האשה אשר. נתת עמדי היא. נתנה לי מן. העץ ואֹכל" ואם לא ישמע שאול לדבריהם, ייחשב לו לעשות בזה התיקון של דברי הכזב.

זה שהמשיך לומר לו (כד יד) "כאשר יאמר משל הקדמֹני: מרשעים יֵצא רֶשע" שלא לחינם יצאו בני האדם מן האדם לחטוא כמותו, כשם שדיברו כזב,

ולפיכך אל יאמין להם, ובכך יסיר הרֶשע, ואם יבחר שאול בדרך הטובה, אז יתגלה לו אור המזוכך של אדם קדמון היוצא מאין סוף.

אז ענה לו שאול (כד יז) "הקֹלך זה בני דוד… צדיק אתה ממני, כי אתה גמלתני הטובה, ואני גמלתיך הרעה" היה מסכים עמו מה שרמז לו על האדם שגמל הרעה לה' שהאשים את האשה בחטאו, תחת הטובה שברא לו אותה.

וכן הבין הסוד של מה שנאמר (ג ח) "את קֹלך. שמעתי בגן .ואירא כי עירֹם אנֹכי, ואחבא" היה בכוחו של דוד המלך להרגו ולהסיר בגדו ממנו, שאז היה לו להקבר ערום מבגדו,

וזה כנגד בושת עירומו של אדם הראשון, שבעבור זה התחבא בעץ, כנגד המערה שנחבא בה דוד המלך וירא מפני שאול.

ובזה היה לו לכפרה מאותו החטא הקדמוני כי אז נחשב צדיק ממנו, והוא עצמו הרשע שהמשיך החטא של אדם הראשון להיות גומל רעה תחת טובה כמותו.

אליו מקשיבים לעשות רצונו

וכן בפעם השניה כאשר נכנס דוד המלך בסתר בלילה בתוך מחנהו של שאול, אמר לו אבישי שיש לו להרגו כי נתן אותו ה' בידו,

אלא שציווה לו דוד המלך (ש"א כו ט) "אל תשחיתהו" שלא יכה אותו כלל כי משיח ה' הוא, ושמע לו אבישי כי מלך הוא.

ולאחר שלקח חניתו עם צפחת המים, ונתן קולו מרחוק, שמע אותו שאול (ש"ב כו יז) "ויכר שאול את קול דוד. ויאמר הקולך זה בני דוד" כי לא חזר בו מרשעתו לרדוף אחריו שוב.

ואז הוכיח אותו דוד המלך שנית (כו יט) "אם ה' הסיתך בי ירח מנחה" שאם בעוונו שחטא, שם ה' בלבו להרע לו, אז יהיה מתפלל לה' להשיב כעסו ממנו.

וכן רמז לו על הסתת הנחש את האשה, והאשה את האדם שבעבורם חטא "ואם בני האדם ארורים הם לפני ה'" שלא היה לו לשמוע לדברי השטנה שלהם עליו להסיתו נגדו.

וכן רמז לו שוב על אותם דברי הכזב של האדם שהאשים האשה ובעבור זה נענש לפני ה', ואם כן אין לו להקשיב לבני האדם אחריו הנוהגים בדברי כזב כמותו.

(ש"ב כו יט) "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה'" שבעבורם אינו יכול לדור עוד בארץ ישראל לעבוד את ה' "לאמר לך עבֹד אלֹהים אחרים" בהיותו דר עם פלשתים.

וכן רמז לו על אדם הראשון שגרשוֹ הקב"ה מגן עדן (בראשית ג כג- כד) "וישלחהו ה' אלֹהים מגן עדן, לעבֹד את האדמה אשר לֻקח משם, ויגרש את האדם" והוא ההפך מבן מלך שהכניס אותו הקב"ה לגן.