חוכמת שדים ורוחות - משחק המקראות

עשה לבן מעשה שדים

עשה תרפים בדרך כישוף לדבר עמם

א. עשה פסלים להתיעץ עמם

עשה לבן המכשף פסלים לשכון בהם שדים לדבר דרכם. ונקראו כך משום שיש עתים בהם היה צריך לבן לאחוז בהם בחוזקה כדי למשוך שדים ורוחות טמאות לשכון בהם. ויש עתים שהיה צריך להרפות מאחיזתו מהם.

כמאמר .חכמים (זוהר קסד:) 'ולו שני ראשים: אחד בדמות זכר, והשני בדמות נקבה'.

והיו הפסלים מביטים זה בזה, כעין מה שנאמר (שמות כה כ) "ופניהם איש אל אחיו, אל הכפֹרת יהיו פנֵי הכרוּבים" והיה לבן המכשף משביע בשם טומאה להיות מדברים עמו דרך שני הפרצופים, פעם עם פרצוף הזכר ופעם עם פרצוף הנקבה.

אלא שהיה הפרצוף הזכר קודם לנקבה עבור כבודו שהיה רב יותר משלה, במה שנאמר (בראשית ג טז) "והוא ימשל בך".

והיה לבן המכשף מתייעץ עם שדים השורים בפסלים לגלות נסתרות אשר אצל בני האדם כיצד להזיק להם או להרגם.

ולא היה אדם אשר היה יכול להמלט מלבן כאשר רצה להרגו, כאשר עיניו היו חומדות ממונו לרשתו שלא בדרך היושר.

השכין לבן המכשף שדים בפסלים לדבר עמו
כאשר רצה לבן המכשף להאביד את יעקב, היה אוחז בפסלים ומזמן השדים לגלות לו העצה

ב. עיבר שדים בבני האדם

וכן היה לבן המכשף יודע חוכמת עיבור שדים ורוחות איך להכניסם פנימה לתוך גוף בני האדם, כי היה בקי בצלם פני אדם להכות האותיות בשם הטומאה.

ולהפך האותיות לעשותן לצירוף אחר צפן אילם דם, שהיה יודע להצפין השד האילם בדם בני האדם לשכון שם, כי היו הרוחות חסרי גוף מערב שבת של בריאת ימי העולם.

ומאז היו מתאווים לעצם ובשר לכסותם בהם והיו מקנאים בבני האדם.

ג. כלא שדים לתת להם מנחה

ולפיכך היה עג עוגה מסביב בחצר ביתו ומזמן שדים ורוחות טמאות להאסף שם. וכאשר היו באים שם, היה משביע בשם הטומאה לכלוא אותם במעגל וקושר החבל סביב צווארם, כשם שנהג בצאנו.

שנאמר (כט ו) "רחל בתו באה עם הצאן" בחילוף אותיות יוצא צירוף חדש 'לקשור בצואר את החבל ללכת עמהן' שאם תחליף כל האותיות יוצא הצירוף הזה.

יעצו השדים דרך הפסלים ללבן על יעקב

א. לתת אותו מנחה לשדים בחצר ביתו

כאשר הגיע יעקב לבאר (כט יג) "ויהי כשמֹע לבן את שֶמע יעקב בן. אחֹתו" היה שומע לבן קולות של אותם שדים הכלואים בחצר ביתו צועקים ומייללים: 'הנה מנחת קרבן באה אליך, הבא אותו אלינו שנוכל לשכון בבשרו'.

והיה לבן שמח ומאושר להאכיל נפשם הרעבה, הפך ממה שנאמר (ירמיה נא מד) "והֹצאתי את בלעו. מפיו" כי רצה לבן להשליך את יעקב אל שדים הקשורים בחבל בצוארם בחצר ביתו לשכון בבשרו.

(כט יג) "ויביאֵהו אל ביתו" חצר ביתו של לבן (כט יד) "ויאמר לו לבן אך עַצמי ובְשרי" בחילוף אותיות יוצא צירוף חדש שיכור מי אצבע, שבתחילה הזמין את יעקב לשתות אצלו היין כדי שיהיה שיכור עד שלא ידע מי מימינו ומי משמאלו.

ואז ירמוז לו לבן באצבע להכנס אל חצר ביתו להיות קרבן עבור שדים.

אלא כאשר נתן לו מיינו, אמר לו יעקב שכבר נדר נדרו לה' (כח כ) "וידר יעקב נדר לאמר: אם יהיה אלֹהים עמדי, ושמרנִי בדרך הזה, אשר אנֹכי הולך" היה מתנה עם הקב"ה שאם ישמור עצמו מן החטא ישמרהו ה'

"ונתן לי לֶחם לאכֹל" כפי צורכו ולא ירבה לו שמא יבטח במאכלים המחזקים ומשביעים נפש האדם וימרוד בה', ולכן המעיט מאכלו ושתייתו בבית לבן.

והיה לבן רותח מזעם והלך להתייעץ עם אותם שדים השוכנים בפסלים אשר לו, אמר לו פרצוף הזכר של הפסלים שלא יעזוב את יעקב, אלא לפחות יֵשב עמו חודש ימים שמא יתפתה יעקב להכנס אל חצר ביתו.

ולכך "ויֵשב עמו חֹדש ימים" בחילוף אותיות יוצא צירוף חדש ישבע מום שד חיים שכאשר יתן מום ביעקב כאשר יכהו, אז ימָשכו אותם שדים שבחצר ביתו אחר המום בבשרו להכנס דרכו ולשבוע ממנו חיים.

ב. לשכרו ביין וכבר לא יזהר מהשדים

וכשלא התממשה עצתו כי היה יעקב נשמר מלהכנס לחצר ביתו, היה לבן מטכס עצה עם שדים השוכנים בפסלים מה לעשות עם יעקב.

יעץ לו פרצוף הזכר של הפסלים להוליך את יעקב אל שדהו לנטוע בו כרם לעשותו יקב היין, ויהיה סוחט לו היין האדום כדי לשכרו. וזה מכו­ח אותיות יקב שבשם יעקב, שיהיה מתפתה לשתות היין הבא מן היקב,

שאז בודאי יֵאמר בו כעשיו אחיו שכאשר היה רעב לאחר צידו בשדה, אמר ליעקב (תולדות כה ל) "הלעיטני נא מן האָדֹם האדֹם הזה, כי עיֵף אנֹכי".

והיה לבן שמח וטוב לב על העצה הרעה שטיכס, והוליך את יעקב לשדה לנטוע הכרם עד אשר היה עיף ויגע. וכאשר סחט לו לבן היין לשתותו, ענה לו יעקב שכבר שתה מן הבאר בה המים החיים כפי שנהג בראותו את רחל.

כמו שנאמר (כט י) "ויהִי כאשר ראה יעקֹב את רחל… ויגש יעקב ויגֵל את האבֶן מעל פי הבאר. וישְק את צאן לבן" היינו יש בו כבר אות ב' בסוף שמו של יעקב ומשותפת היא לתחילת באר, ואינו צריך לשאר אותיות יק שהוא מתיבת 'קליפה' כדי להתקיים, כי אחוז יעקב במדרגה העליונה של השכינה שהיא מעל הקליפה הרעה.

ויצא כט י-כג

ג. להחביא השד בכוס היין ביום נישואיו

והיה לבן רותח מזעם וחוזר להתייעץ עם שדים הנמצאים בפסלים, השיבה פרצוף הנקבה של הפסלים ללבן: הרי בוודאי לא הסכים יעקב לשתות היין מן היקב, כי תחילת שמו של יעקב היא י' שהיא גם תחילת יין.

ואין לקליפה הרעה אחיזה באות י' של תחילת י-ה-ו-ה, אלא טוב לו שימתין ליום נישואיו עם רחל.

ואז בוודאי כשיבוא לשתות היין לשם שמים, יהיה מכוון לבן בכשפיו בכוס היין ששפתה עגולה ללכוד שם רוח רעה להחביא אותה בתוך השיכר שבתחתית הכוס הנדמית לתהום.

וכאשר יקרב יעקב את שפתיו אל הכוס ללגום היין, תצא הרוח מתוך השיכר ותעלה מעלה לשפת הכוס ותכנס לתוך פיו של יעקב ותשלוט על גופו להקרא יעקב אחר.

והיה לבן שמח ביותר על העצה הרעה והיה ממתין ליום נישואיו של יעקב (כט כב) "ויאסֹף לבן את כל אנשי המקום. ויעש משתה" עבור יעקב לסחוט לו היין מן היקב לשימו בכוס,

והיה משביע בשם טומאה ומטיל שד לתוך הכוס יין, להיות מצטרפת אות ד' של שד לאותיות אחרונות של יין לצרף הדין לעשות ביעקב, ונשארה אות ש' תחילת שד להשקיעו בשיכר היין הנמצא בתחתית הכוס.

נכשל לבן המכשף בתחבולתו

שתה היין בעצמו ונכנס בו השד

רק שהיה השד שותה בעצמו היין עד שנרדם, ויעקב שתה היין עד אמצע הכוס בלבד ולא עד תחתיתו, כי כבר נדר קודם לכן להתנזר מאכילה ושתיה מיותרת שלא כפי צרכו.

ולפיכך המעיט מאכלו ושתייתו בבית לבן, והיה לבן בטוח שכבר נכנס השד לתוך גופו של יעקב, ועוד מעט תפול אות י' של תחילת יין מתחילת שמו של יעקב וישאר בבחינת עקב בלבד.

היינו ילך עמו השד לכל מקום לעקוב אחריו להיות צלו יחד עם צלו של יעקב.

והיה לבן שמח על הצלחתו כביכול, עד ששתה בעצמו מחצית היין שנשאר בכוס, ולא ידע שהשד נשאר שם ועתיד להתעורר בגופו שלו.

והיו שדים השוכנים בפסלים זועקים ומייללים על לבן (משלי י א) "בן כסיל תוגת אמו" ולא הבין לבן מה רעה קרתה עמו כי עוד רגע אחד וכבר התעורר השד אצל לבן לצאת צירוף דַל בשֵן.

היינו הכה השד מתוכו את שיניו של לבן והוציא אותם לבלוט החוצה כניבים. והיה נאמר בו (לא ב) "וירא יעקב את פני לבן. 'והנה איננו עִמו כְתמול שלשום" כי פניו השתנו לבלי היכר.

השתנו פני לבן ולא הכירוהו

והיה יעקב מצטרך לשאול את אנשי המקום כפי שכבר שאל קודם בואו אליו את רועי הצאן אשר בבאר (כט ה) "ויאמר להם: היְדעתם את לבן בֵן נחור" הוא לבן המכשף הגדול הידוע שכל בני האדם יראים ממנו.

כנאמר מפי רבותינו (זוהר וישלח קסו:) 'אמר רבי אבא: היו כל אנשי העולם יודעים שלבן היה ראש לחכמים ומכשפים וקוסמים, ואת מי שרצה לאבד בכשפיו לא היה יכול להנצל ממנו… וכל העולם היו מתיראים מלבן ומכשפיו'.

ומה שאז היו משיבים לו 'ידענו את לבן המכשף הגדול, כי אז יהיו יודעים להזהר מפניו' הנה עתה היו משיבים לו 'לא ידענו כי אין אנו מכירים עוד את פניו', כי השתנה צלם פניו שהיה מאיר בו להיות חשוך ביותר.

ומפני שהיה לבן מכשף גדול, היה יודע לכלוא בחבל את צוואר השד. ובשם טומאה הוציא אותו ממנו והחזיר אותו חזרה מטה לתהומות התחתונים שבבאר בשדהו.

לילית ביקשה את יעקב שיפתח כד המים להשקותו אך בו נחש הקדמון כלוא

ד. להחליף רחל בלילית לשכב עמו

והיה לבן רותח מזעם וחזר להתייעץ עם שדים שהשכין בפסלים. השיב לו פרצוף הזכר של הפסלים: הנה יחליף לו את רחל בלילית המרשעת, היא השדה הגדולה על פני האדמה אשתו של המלאך ס"מ, ופניה יפות ביותר למשוך את לב בני האדם אחריה לצורך עיבורה מהם.

ענה לו פרצוף הנקבה של הפסלים, שטוב יעשה אם ימתין לעת הלילה כשלא ישים יעקב לבו אליה.

ולפיכך זימן לבן את לילית מתוך הבאר, זה שנאמר (כט כג) "ויהי בערב ויקח" לבן שתחילתו אות ל' "את לאה בתו" 'את' לרבות את לילית שתחילתה אות ל' המשותפת גם ללאה.

היינו שהביא את לילית השדה הגדולה שהיא אמן של שדים, קודם לאה האחות הגדולה, וכשמה כן הוא לילית לשון לילה שבו שליטת שדים.

והיה לבן יודע בחוכמת העתים מתי לזמן את לילית אמן של שדים מתוך הבאר, שהוא עת שהלבנה היתה חסרה בלילה, הוא יום אחרון לפני המולד שהוא יום אחד לפני אמצע החודש.

והיתה רגילה לצאת לעת הלילה שהוא עת שליטת שדים, להזדמן לבני האדם להדמות להם לאשה יפה לפתותם לעת משכבם העָרֵב לצורך עיבורה כדי להוליד תולדות של שדים "ויבא אֹתה אליו" אל יעקב הצדיק ולא הכיר אותה מפני כיסוי פניה.

ביקשה לילית להתחבר ליעקב

ובאותו הרגע היה נאמר עליו כיצחק אביו (תולדות כז א) "ויהי כי זקֵן יצחק, ותכהין עיניו מֵראות" במקום מה שהיה יעקב משיג בעיניו השכליות לראות במראה העליונה שהיא השכינה הקדושה שהיא כשמש המאירה ביותר,

עתה היה משיג לראות בעיניו השכליות המראה החשוכה שבקליפה הרעה, בהיותו מרגיש התאוה הטמאה בנפשו הקדושה עבור משכב הזנות.

כי לא הרגיש שביאתו היא לשם שמים, עד שנאמר בו כיצחק אביו (כז לג) "ויחרד יצְחק חרדה גְדֹלה עד מאֹד" ראה גיהנם פתוחה מתחתיו, שהיו שעריה נפתחים כלפי מעלה לבלוע נפשו הקדושה של יעקב.

שנרמז גדֹלה במילוי מלא גימ"ל דל"ת למ"ד ה"א ובחילופי אותיות לילה מת אדם גדֹל, שכך היה אומר לבן בעת שהיה רוקד לפני כל אנשי המקום בסעודת נישואי יעקב, מרוב שהיה בטוח שתתממש מזימתו.

וכן עד במילוי מלא יוצא עי"ן דל"ת, שהיתה עינו השכלית של יעקב רואה דלת הגיהנם נפתחת עד שאול תחתיות מתחת לרגליו השוכבות במיטתו והזדעזע בעודו מרגיש את לילית נמצאת לידו.

הצטדקה לילית מלכת השדים בפני יעקב 

ובעוד היה יעקב רוצה להשביע בשם הקדוש להבריח את לילית המרשעת מעליו, ביקשה ממנו שימתין לרגע כדי לשדלו בדבריה.

היתה לילית מלכתן של שדים מזכירה ליעקב את עקידת יצחק (וירא כב י) "וישלח אברהם את ידו. ויקח את המאכלת לשחֹט' את בנו" שהוא פשע בל יעבור, להיות שולח ידו שבחילוף אותיות יו"ד שהיא אות י' תחילת יצחק להסיר אותו ממנו להשאר 'צחק'.

שהשמיעה לו צחוקם המרושע של שדים שאיך מילא לבו של אברהם סבו הצדיק הנחשב להם לרשע שרצה לשחוט את יצחק בנו במזבח, ועוד רגע יאכלו בשרו הנשרף, שעשנו להם הוא מאכל הרוחני מכוח המאכלת שהוא אכל מת.

לעומת לילית מלכתן של שדים שעמדה בפרץ ומנעה ממנו לקיים מזימתו הרעה (כב י- יב) "ויקרא אֶליו מלאך ה' מן השמים: ויאמר אברהם: אַברהם ויאֹמר הנני. ויֹאמר אל תִשלח ידְך אל הנער… כי עתה ידעתִי כִי ירא אלֹהים אתה, ולא חשכת את בִנך את יחידְך ממני" היתה אומרת לו שהיא אותו המלאך אשר מנע מאברהם סבו מלשחוט בעקידה את יצחק בנו יחידו שהוא אביו של יעקב,

וביקשה ממנו שלא להסיר אות י' מיצחק אביו, כדי שיתקיים בקדושתו לפני י-ה-ו-ה שתחילתו היא אות י'.

ועבור אותה הזכות שהצילה היא כביכול את יצחק אביו, על כן יעקב שתחילתו גם אות י', נולד אחריו בקדושתו ומחויב כנגד זה לעבר אותה בבן צדיק כמותו.

אלא שהתחכם יעקב לשאול 'מי שלח אותך' והיה מראה לה שם הוי"ה הקדוש, עד שנכנעה לפניו ואמרה שלבן שלח אותה אליו.

שאמר לה לבן המכשף 'מכוח שמי שהוא לבן יהיה לך בן מלבנונית זרעו וכדאי לך בן קדוש כיעקב', ובאותו הרגע השביע יעקב בשם הקדוש וסילק את לילית מלכתן של שדים מעליו חזרה לבאר אשר בשדה לבן, ממנה יצאה.

למאמר על לילית שהערימה על יעקב לפתוח הכד להוציא צלם הנחש הקדמון לחץ כאן